FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det slog mig plötsligt att i princip alla tangentbord är gjorda för människor som använder musen med vänsterhanden. På grund av numpad och piltangenter sitter ju textknapparna för långt åt vänster, om man har tangentbordet rakt framför sig. Har man det mer åt höger kommer bokstavsknapparna rätt, men då får man sträcka sig långt åt höger för att använda musen, vilket inte är särskilt ergonomiskt.
Jag undrar varför man inte som standard (för högerhänta) istället kunde flytta piltangenter och numeriska knappar till vänster på tangentbordet? Detta skulle ju vara mycket mer ergonomiskt för oss högerhänta. Nu finns det visserligen en del tangentbord som helt saknar numeriska tangenter, men jag menar de vanliga tangentborden är ju helt enkelt FEL på alla sätt. Tangentbordet är nog över huvud taget den mest ogenomtänkta konstruktionen som levt kvar såpass länge som den gjort. (Dvorak någon?) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tog en stund innan jag hängde med på hur du menade.. men du har helt rätt =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vore underbart att ha numpads till vänster. I jobbet använder jag nästan uteslutande numpads och musen när jag sitter i kassan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tror jag förstår hur du menar, men håller inte med.
När jag använder numpad och piltangenterna vill jag göra de med högerhanden för att vara så snabb som möjligt. Vilket jag gör rätt ofta. Dessutom hamnar musen alldeles lagom långt ut för mig, även om jag har texttangenterna mitt framför mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Här är en liten illustration av vad jag menar:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Verkar ju finnas en hel del tangentbord om man googlar men kan inte direkt hitta något med svenska tecken på direkt. Men det verkar ju finnas iaf.
![]() Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
finns att köpa utan numpad och sen numpad bredvid vart man vill via USB
blir nog en sådan för mig så ska jag se hur det funkar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
En variant är att hålla musen med vänster hand. Det tar bara ett par timmar att vänja sig och det är bra med variation mellan höger och vänster om man sitter mycket framför datorn. Då kan den "felaktiga" tangentbordsdesignen vara en morot för att oftare byta till vänster hand.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
![]() Så länge man är hobby skrivare så tror jag inte det spelar någon roll, man kommer ju upp i bra tempo på dom flesta sätt, även om det går att optimera så tror jag inte att jag är tillräckligt motiverad för att det ska spela någon roll ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |