FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallå
Jag håller på med ett litet projekt där användarna kan spara texter som kan vara hur små som helst och hur stora som helst (gräns 40 000 tecken). Då har jag en fråga, vad är det bäst att spara detta som, ska jag lägga in all text i min databas eller ska jag spara texten i en egen fil och lägga en "sökväg" i filen bara? Jag uppskattar att de av flesta användarna lär spara en text mellan 100 och 2000 dock. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om varje användare bara har en text så går det utmärkt att spara dem som filer, eventuellt som xml.
Fördelen med sql är att du enklare kan söka i någon eller alla texterna, samt lätt koppla samman och jämföra texterna. Om det kan tänkas bli mer information av olika slag kan det visa sig vara bättre med en databas så att man snabbt och enkelt kan hämta alla medlemmar som gillar färgen rött eller som heter sara t ex. Sannolikt blir en lösning med filer enklare att hantera och snabbare och mindre resurskrävande om du bara har en fil med text per användare. (självklart måste du tänka lite på att rensa data innan du lägger den vare sig i databas eller fil för att undvika kodinjektion) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
martine:
Undrar vad du använder för databas eller filsystem där man inte kan lagra vad som helst ![]() Jag säger som min käre kvinno-mördar-idol Hans Reiser: SQL har hållt tillbaka industrin i åratal! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade valt att lägga in det i en databas. En anledning till detta är om man senare skulle vilja söka bland presentationerna så är det enkelt att lägga in ett sökindex för det. Om du sparar det i vanliga filer så måste du skaffa en speciallösning för att kunna söka i texterna optimalt. Sedan så vet jag inte hur det förhåller sig mellan vanliga filer och så stora textfält i en databas, om man inte skall söka, rent prestandamässigt. Men jag tror inte är så stor skillnad, så välj det som du tycker är smidigast!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
användarna ska kunna spara fler än en text till sitt konto så det absolut lättaste vore att spara allt i en databas dock så blev jag lite tveksam då jag kom på att jag hört att det är mer prestandakrävande att spara så mycket text i en databas, det var dock några år sen jag hörde det så det kan ju ha förändrats. Ville bara vara säker på att jag inte "kvävde" databasen på något sätt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det låter som det är ypperligt att spara detta i en databas. Däremot är bilder och liknande ofta dumt att lägga i en databas.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Gör en interfaceklass och testa båda versionerna med gemensamma metodanrop.
Märker du att det ena sättet ät bättre är det ju bara att köra på det. Känns som denna delen egentligen är den minsta komponenten i systemet och där har du nog råd att lägga en extratimma eller två på att experimentera. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|