Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Röstpedagog för sälj

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-13, 01:16 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

Läste i Aftonbladet att Beckham skulle satsa på skådespeleri, och därför vände sig till en röstpedagog. Han skulle öva upp sin amerikanska accént, samt fixa en bättre basröst.

Det hela får mig att fundera lite. När det kommer till sälj, och särskilt sälj över telefon, vet jag att rösten kan ha en enorm betydelse. Jag har vänner som har jobbat med tele-marketing. En av dem berättade att alla körde efter samma manus, men trots det var det en av dem som alltid fick 5 till 10 gånger fler beställningar än alla andra.

Jag satte mig och Googlade efter röstpedagoger men hittade inget som verkade vara särskilt stort i Sverige. Något som verkar ha kommit längre i USA. Överskattar jag betydelsen, eller har jag missat något?

Man ser ju bara på alla dessa trailers och på radio, hur stort kommersiellt värde själva rösten har.
(Och inte minst i sociala sammanhang lär tjejerna/killarna tända en mer på en viss typ av röst )
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 01:59 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Snart kan man antagligen i realtid filtrera rösten så att man låter mer förtroendeingivande när man pratar i telefon. T ex eliminera nervösa darrningar och dämpa för höga "s"-ljud, spottningar, etc, samt modifiera pitch och raspighet, samt få till rätt frekvenser i spektrat.

Jag provade olika stämmor när jag jobbade som telefonförsäljare. En ganska basig, kraftfull och melodisk röst är nog optimal (om man är man). Helst ska man naturligtvis stå upp när man pratar, annars är det lätt hänt att man blir för bekväm och söver den man pratar med.

Gör gärna en fysiskt ansträngande sak (men inte så att du blir andfådd) innan du ringer ett viktigt samtal, för att bli av med lite spänningar och få fart på blodcirkulationen och andningen.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 17:28 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Spännande erfarenheter du delar med dig av koala! Jag ska testa att experimentera lite.

Men apropå det här med att du provade dig fram till en "basig, kraftull och melodisk röst". De gånger jag har provat att förändra min röst, oavsett den blir ljusare eller får mer bas i sig, känns det som att den blir så onaturlig (även om man bara förändrar lite). Som at man gjorde någonslags inspelning för ett humorprogram. Men det kanske bara är min röst

Men vad tror ni? Är det här med röst så simpelt att det helt enkelt inte finns någon marknad för särskilda "röst-träningsföretag"?
Oläst 2006-11-13, 17:51 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Marknaden inom skådespeleri, underhållning är rätt så stor och aktiv. Men frågan är om det är så intressant för telemarketingföretag. Många av dem är knappast intresserade att lägga ned den kostnaden på sin personal.

Att gå mot en basröst kan nog stämma bra, det blir lite mindre ansträngande för rösten också om man pratar mycket också. Testade det själv i tidernas begynnelse när jag satt som bingoutropare, rösten håller längre och det uppfattas lite bättre av de som lyssnar.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 17:57 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
En av dem berättade att alla körde efter samma manus, men trots det var det en av dem som alltid fick 5 till 10 gånger fler beställningar än alla andra.
Citat:
Men frågan är om det är så intressant för telemarketingföretag. Många av dem är knappast intresserade att lägga ned den kostnaden på sin personal.
Uehm.. I'd beg to differ..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 18:05 #6
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Såklart att en kraftig och förtroendeingivande basröst säljer mer! Skulle inte förvåna mig om tom. telemarketingföretag skulle kunna tänka sig att betala en röstpedagog för att träna försäljarna.

Däremot är det intressant, vilken röst skall en kvinna ha för att sälja? Självklart spelar målgruppen in väldigt mycket men jämfört med männens basröst kan jag inte komma på något liknande för kvinnorna.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 19:40 #7
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Jag tror en ung och sexig röst fungerar bäst för kvinnliga försäljare. Jag vet själv med mig att jag lyssnat några sekunder extra när man nästan kan se framför sig hur Carmen Electra sitter och snackar på andra sidan.

Låter lite fjantigt, men jag tror inte jag är ensam...
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-14, 10:46 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Hofvet: Mycket möjligt! Tänkte precis samma sak när jag skrev det översta inlägget.
Oläst 2006-11-14, 17:00 #9
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
En person med självförtroende och driv som anpassar sig efter situationen säljer. Sedan spelar det ingen roll vilken tonhöjd, pitch, dialekt man har.

Jag har jobbat som telemarketing ringare, som teamcoach och gör en hel del kallringningssamtal i min yrkesroll idag. Att ha kontrollfrågor där man direkt kan kvalificera och positionera kunden gör att man snabbare kommer till avslut.

Rösten spelar ingen roll. Skulle säga att veckodag är viktigare än rösten, men det kanske är att sticka ut hakan lite.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-06, 15:07 #10
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by MrHandley@Nov 14 2006, 18:00

Rösten spelar ingen roll. Skulle säga att veckodag är viktigare än rösten, men det kanske är att sticka ut hakan lite.
För att ta upp en gammal tråd. Vilken veckodag är att rekomendera?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017