FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett nystartat företag och har ännu inte hunnit skicka iväg någon faktura.
Således har jag inga pengar men behöver nu köpa en faktabok till företaget för ett jobb. Vad jag tänkt är att göra en egen insättning från mina personliga pengar till företaget för att köpa boken och sedan betala tillbaka mig själv när jag fått in min första faktura. Jag har i stort sett inte en aning om hur jag går tillväga. Jag har kommit så långt som att det är en verifikation jag ska göra och detta ska göras på kontot "egen insättning" (kommer inte ihåg vilket nummer det är) Men sen har jag ingen riktig koll. Är det Debet eller kredit om jag sätter in pengar? Detsamma när jag sedan betalar tillbaka skulden, är det debet eller kredit? Hur gör jag sedan när jag registerar bokköpet och hur blir det med momsen? Hur gör jag sedan för att betala ut pengarna till mig själv igen när företaget tjänat in pengar? Hoppas beskrivningen av mitt problem är förståelig och att det inte är allt för mycket att förklara =) Ju mer detaljerat (steg för steg =) desto bättre eftersom jag som sagt är väldigt färsk på det här. tacksam för snabbt svar // calle |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
jgul är proffset på detta men jag kan säga några saker oss nybörjare emellan.
egna insättningar kan kvittas mot egna uttag. alltså, du lägger in pengar eller handlar för egna pengar i början och sen när företaget tjänat lite kan du ta tillbaka samma summa utan att redovisa desto mer om det är en enskild firma med årsredovisning. när du handlar saker betalar du även momsen. denna får du tillbaka när du redovisar, vilket kan vara varje månadsslut eller årsbokslut beroende på vad du har valt. när du säljer en tjänst får du in momspengar, dessa kan du givetvis kvitta mot moms du betalat när du handlat. ingående och utgående moms. som sagt, jgul fnyser nog när han läser det här men det är han som är den kunnige inom ämnet :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
just den där biten var jag med på =)
Det jag inte hajar är hur det ska bokföras med olika konton och vad som heter vad osv. (ex debet, kredit) Kan föresten tillägga att jag använder SPCS om det kan va till hjälp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Här är lite exempel som jag förstår ska vara korrekt (ok, man kanske inte kör representation via postgiro, men du fattar...=).
Du ser ju här om det är debet eller kredit som gäller för inköp (tex) så du kan ju nu lätt föra över till ditt exempel ... : Kod:
Överföring från kassa till postgiro * Konto nr Benämning * * * * * * *Debet * * * * *Kredit 1910 Kassa * * * * * * * * * * *25000,00 1920 Postgiro * * * * * * * * * * * * * * * * * *25000,00 * Faktura till xxxxx * Konto nr Benämning * * * * * * * * * * *Debet * * * * * *Kredit 3010 Varuförsäljning Sverige * * * * * * * * * * * *3 250,00 * 2610 Utgående moms * * * * * * * * * * * * * * * * * * *812,50 * 1510 Kundfodringar * * * * * * * * 4 062,50 * * * Inköp varor * Konto nr Benämning * * * * * * * * * * *Debet * * * * * *Kredit 1920 Postgiro * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *3200,00 4010 Inköp varor & material * * 2560,00 2640 Ingående moms * * * * * * * * 640,00 * Representation * Konto nr Benämning * * * * * * * * * * * *Debet * * * * *Kredit 1070 Goodwill * * * * * * * * * * * * * *1200,00 2640 Ingående moms * * * * * * * * *200,00 1920 Postgiro * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *1400,00 * Inköp inventarier * Konto nr Benämning * * * * * * * * * * * * Debet * * * * *Kredit 1930 Kassa * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 2100,00 6110 Kontorsmateriel * * * * * * * * * 1600,00 2640 Ingående moms * * * * * * * * * *500,00 Telefon * Konto nr Benämning * * * * * * * * * * * * *Debet * * * * * Kredit 1920 Postgiro * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 1000,00 6200 Tele och Post * * * * * * * * * * * 800,00 2640 Ingående moms * * * * * * * * * 200,00 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bokför egen insättning enl följande:
Debitera konto 1930 check el. 1910 Kassa tex 1000kr kreditera konto 2018 egen insättning 1000kr På detta vis har du förstärkt företagets kassa med privata pengar. Bokför köp av facklitteratur enl nedan: Konto 1930 check krediteras 500kr tex Konto 6970 Facklitteratur 400kr debiteras Konto 2641 Ingående moms 100kr debiteras Lycka till! Hälsn. Fröken Debet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan bokföra direkt mellan egen insättning och inköp
K 2018 500:- D 6970 400:- D 2641 100:- Citat:
Citat:
representation 6070-konton kostnadsförs och balanseras inte. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|