FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tittade i forumet men tyckte mig inte se något som behandlade hur man skriver om en url till en sökmotorvänlig version, iaf inte när det gäller PHP på IIS. Grejen är den att jag inte kan använda mig att nåt ISAPI Rewrite eftersom jag inte har mer än FTP-access till servern ifråga.
Här är en jag har hittat som använder PATH_INFO, det borde väl fungera på IIS? www.sitepoint.com/article/search-engine-friendly-urls Om nu denna skulle vara rätt lösning, så tycker jag mig förstå att t ex adressen doman.tld/produkter.php?id=999 blir doman.tld/produkter.php/999 Men det är inte så snyggt. Hur skulle man i så fall kunna få det att bli utan .php-biten? Dvs så här: doman.tld/produkter/999 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Känns inte som någon större poäng. Det du vill ha i filnamnet är produktens namn eller annan nyttig information för sökmotorn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
För att skriva om "/produkter.php?id=999" till "/produkter/999" skriver du följande regel:
RewriteRule /produkter/(.*)/ /produkter.php?id=$1 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan svara ur egen erferenhet att det fungerar alldeles utmärkt, både för optimering och rent hanteringsmässigt. Den man bör hålla kolla på är Base-taggen så att de interna bild-länkarna går rätt.
Se vidare www.elprisguiden.se där har jag lagt in även elbolagens i url:en tillsammasn med deras nummer. Man klipper helt enkelt isär nummer och namn på + tecknet och använder bara numret när man parsar urlen. I ditt fall skulle det kunna se ut så här: doman.tld/produkter.php/cyklar+999/racercyklar+37/pedaler+58 Det du plockar ut är helt enkelt numren 999 för cyklar 37 för underavdelningen racercyklar och 58 för under-underavdelningen tillbehör, pedaler Seo-mässigt men inget som någon kan tänkas skriva in på egen hand. Fråga gärna om du undrar över något. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hmmm, vet inte om jag blev klokare på era svar, bortsett från elprisguiden då.
Citat:
Intet, det du skrev där fungerar ju väl bara med .htaccess? Det är inget jag har på en IIS-server. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kör Loopia som webhotell och har där ett par siter med sidor med länkar i stil med sida.asp?id=23434 osv.
Går det att i ASP göra sökmotorvänliga urler av detta utan att behöva installera ett externt program? Tror inte Loopia är så sugna på det ![]() Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Bygg in en "motor" i din #404 fil |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Går inte, man kan endast ha .htm eller .html som ändelse på 404:an på loopia.
Någon som vet ett webhotell som har isapi.rewrite installerat? ( Har iofs mailat loopia men har svårt å tro att dom skulle ha det). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker URL-omskrivning är riktigt klurigt, finns det någon poäng ur ett SEO-perspektiv att lägga ner någon tid på det om man bara har en relativt liten sida att hantera eller är det bara värt det om URLen blir såpass lång och krånglig att google inte förstår den?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|