FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har sålt 2st trottoarpratare till ett företag i Jönköping. I storleken 70x100.
I produktbeskrivningen på vår sida står det att de inte tål mycket vind. Aktuell beställning gjordes även på telefon, och då nämde jag igen att de inte tål mycket vind. Kund vill du returnera bägge efter att de ställt ut dom efter en väg och de har vält. (en har tom blivit överkörd av en bil) Ska man makulera hela deras faktura, eller får de skylla sig själva? Vad tycker ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna vara ert fel att den blev överkörd av en bil.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag anser nog helt och fullt att de får ta den smällen då de har ställt ut produkten på gatan och inte varit så noggranna. Att en bil kört över den är inget du kan ta något ansvar för. Om de där emot har gått sönder på något annat sätt än vind så bör du nog titta på det.
Frågan är hur viktigt kunden är för er samt om han/hon handlat förut. Om så är fallet att det är en återkommande kund, låt kunden behålla dem och betala tillbaka eller liknande men påpeka att det verkligen inte är standard att ni gör såhär. Alternativt om de får rabatt på nästa beställning. Är kunden en engångskund tycker jag faktiskt att han får ta smällen om du inte vill vara väldigt generös. Som sagt, ge rabatt på framtida beställningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller med tidigare talare. Du har tydligt framfört vad som gäller så kunden är inte ovetande på något sätt. Sedan gäller även sunt förnuft, om skylten väger såpass lite att det är rimligt att den kommer blåsa bort om det blåser mycket en viss dag så kommer den troligtvis det också.
Av samma orsak köper jag inte en guldklocka och lägger på trottoaren för sannolikheten är rätt stor att den då kommer "blåsa bort". Inte hade jag då kunnat komma tillbaka till säljaren och säga att den försvunnit så nu vill jag ha en ny... (Kanske dålig jämförelse mellan guld/stöld och papper, men du förstår nog principen) - Det jag däremot hade rekommenderat dig att göra framöver är att döpa om produkten till "inomhus-reklamskylt i storleken 70x100", eller dylikt så att det redan från start framgår bättre att produkten är avsedd att användas inomhus/i byggnader. Alternativt att OM de nu ändå tänker använda den utomhus så ge gärna bra tips på hur de bättre kan tynga ner skylten så att den står fastän det blåser. Kanske någon form av tyngder på vardera ben? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror väl lite på hur du formulerat dig.
"inte tål mycket vind" kan väl tolkas som allt mellan "endast inomhus bruk" och "klarar ej storm" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Ibland går den där konsumentköplagen till övrdrift, alla kunder tror att vad som än händer så har de rätt att få pengarna tillbaka verkar det som. Ska tillverkare och säljare jobba gratis för att kunden inte läser och tar till sig fakta, så som du beskriver?
Jag använde en liknande trottoarpratare tidigare och den blåste alltid ner, jag har t.o.m fäst den med kjedja, men inte ens det hjälpte. Inte fan krävde jag pengarna tillbaka. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era synpunkter.
Snäll som jag är så får det väl bli någon 50/50 variant för kunden. Återkommer med besked. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Megashop - Du skriver att den inte tål vind och den har blåst omkull. Det är ganska uppenbart att du inte har något ansvar här. Tyvärr så är det inte så din kund ser det. Om du väljer att acceptera reklamationen beror alltså helt och hållet på hur stor skada du tror att en grinig och oresonlig kund kan orsaka ditt företag. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|