FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej, tänkte skriva en utförlig specifikation (tillsammans med offert) på en webbsida jag tänkte utveckla åt kund. Han själv lämnade en rätt luddig specifikation som ej räcker om det uppstår frågetecken. Men har ett bra hum om vad han vill ha då vi diskuterat lite om vissa detaljer.
Någon som har tips på att skriva en sådan offert/spec? Vad man bör tänka på? Juridiskt? Tack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Offerten och kravspecen blir bilagor till avtalet som du och din kund skriver. Därför behöver du inte tänka på några juridiska termer eller liknande när du skriver kravspecen.
Eventuella tvister tas upp i skiljenämnd eller tingsrätten. Men det är inte ofta som parterna blir så oeniga att det går så långt. Håll en bra dialog under arbetets gång. Känner du dig orolig så ska du nog stå på dig och kräva en mer utförlig kravspec av din kund (det är ju egentligen inte du som ska skriva den). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Att kunden lämnar en luddig spec. är inte så ovanligt. Se till att boka in ett antal möten/workshops med rätt människor hos kunden för att reda ut alla frågetecken och där du kan dela med dig av din erfarenhet om du tycker att de är på väg åt fel spår. Gör detta så att ni sen kan förtydliga specen och därefter skriver du en offert på den nya specen. Ta betalt för det förberedande arbetet på löpande räkning eller liknande.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|