Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vanligt avaktivera javascript?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-25, 12:15 #1
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Flitig postare

Håller på med en sajt som kräver att javascript är aktiverat i webbläsren för att klienten ska få det resultat som väntas. Hur vanligt är det egentligen att klienten avaktiverar stödet för javascript i sin webbläsare? Finns det någon undersökning för detta?

//Henke
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 12:22 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Jag vill veta samma sak samt statistik på hur vanligt det är att AJAX inte fungerar i webbläsaren.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 14:16 #3
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Mycket flitig postare
martines avatar

Det finns allt en och annan. (Någon slags statestik har jag aldrig hört talas om...)

I IE stängs js av om man ställer säkerhetsnivån till högsta (folk kan alltså vara omedvetna om att de har avaktiverat js). I andra webläsare stängs js av medvetet och man borde alltså vara medveten om att man av någon anledning stängt av js.

Alltså viktigt att lösa det med en <noscript> (och eventuellt kolla att js är av tillräcklig version).

Jag tror att de flesta användare har förståelse för att vissa "mer avancerade" delar av sidan inte kan fungera utan js eller med max säkerhet, så länge man alltid visar alternativ info i noscript och ser till att det inte blir omöjligt att navigera utan js. Utan förklaringar verkar ju sidan "trasig" om det som ska göras inte händer helt utan förklaring.

De flesta som avaktiverat js har nog gjort det oavsiktligt (via säkerhetsnivån) eller för att man trott att det är "farligt" att tillåta js - en bra noscript-förklaring till varför man ska ha js på är en bra hjälp. (Det går ju lite trend i det här, om en artikel i expressen påstår att js kan läsa vad som står på din kom-ihåg-lapp på kylskåpet så stänger några procent av js omedelbart. Farligast påstås ju Cookies vara - som det till och med lagstiftats emot - trots att inte kan spara något som man inte själv skriver in. :P )
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 15:51 #4
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Med tanke på att en hel del siter använder javascript för att kontrollera att något villkor är sant. (tex. lensway kollar genom en confirm() att personen har ordinerats linser av leg. läkare) Och eftersom de och många fler fortfarande kör med den metoden så tror jag det inte är något problem. Det är ju ändå en hyfsad vital del när man beställer något från tex en webbshop.
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 16:38 #5
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Andrres Andrres är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Global javascriptstatistik finns här:
http://www.thecounter.com/stats/

Vet inte om globala statistiken exakt motsvarar svenska förhållanden (troligtvis inte).
Märkligt att andelen med avstängd javascript minskade efter årsskiftet från 9% till 3%.
Andrres är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-25, 16:56 #6
Flitig postare

Flitig postare

Har börjat programmera ASP.NET och jag har inte förstått rikigt hur man kan kolla formulär m.m. utan att använda alla dessa serverkontroller och htmlkontroller. Har märkt i källkoden att det genereras en hel del javascript av ASP.NET för att kunna skicka formulär. Måste kolla upp alternativa lösningar. Man vill ju andå vara så flexibel som möjligt. Man vill ju inte var låst till javascript för att kunna skicka ett formulär.
Oläst 2006-03-25, 22:25 #7
martines avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Originally posted by jahaa@Mar 25 2006, 16:51
Med tanke på att en hel del siter använder javascript för att kontrollera att något villkor är sant. (tex. lensway kollar genom en confirm() att personen har ordinerats linser av leg. läkare) Och eftersom de och många fler fortfarande kör med den metoden så tror jag det inte är något problem. Det är ju ändå en hyfsad vital del när man beställer något från tex en webbshop.
Jag tvivlar på att en "hoppas-att-det-funkar"-attityd är tillräcklig. En bra webshop fungerar även utan js aktiverat. Att många använder js är inte det samma som att man kan lita på det. Det allra minsta man bör göra om bygger seriösa sidor som webshoppar är att ordentligt prova vad som händer när man har js avstängt. Javaskript innerbär inget som helst skydd, utan är bara en hjälp för att påpeka för besökare att man glömt fylla i något fält eller liknande. En ordentlig koll måste ändå göras på serversidan (asp/php/...), för att se till att inte spamdata sparas eller ställer till det. En tydlig förklaring med hjälp av <noscript> eller liknande som varnar/talar om att något inte fungerar när man inte har js på tycker jag borde vara en självklarhet.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 11:37 #8
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by HenSod@Mar 25 2006, 17:56
Har börjat programmera ASP.NET och jag har inte förstått rikigt hur man kan kolla formulär m.m. utan att använda alla dessa serverkontroller och htmlkontroller. Har märkt i källkoden att det genereras en hel del javascript av ASP.NET för att kunna skicka formulär. Måste kolla upp alternativa lösningar. Man vill ju andå vara så flexibel som möjligt. Man vill ju inte var låst till javascript för att kunna skicka ett formulär.
Då bör du fortsätta lite längre så ser du att man kan välja om den skall använda sig av JS eller inte....

EnableClientScript="false" gör om det till en server-side kontroll istället.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 12:39 #9
Surfarens avatar
Surfaren Surfaren är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Surfaren Surfaren är inte uppkopplad
Medlem
Surfarens avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag skulle vilja utöka det martine sa lite ytterligare. En bra webbapplikation fungerar klanderfritt utan js aktiverat. Javascript kan/bör man endast använda till extra fluffig funktionalitet, det är min bestämda åsikt. Att kräva javascript i en kontrollpanel, dvs enbart för administratörer, kan jag nog gå med på.

Jag föredrar att låta javascriptet initiera sig självt, så behöver man ingen <noscript> och besökaren märker ingenting om han har js inaktiverat. För detta ändamål har jag en liten demosida. En bild (eller nie) säger mer än tusen ord: nie.se

wiggin: nice, det måste jag kika på. All js i ASP.NET kan ju ta kål på den bäste.
Surfaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 17:39 #10
Flitig postare

Flitig postare

wiggin: Får ta en titt på detta. Tycker inte att det verkar vara någon bra idé att klienten måste ha js aktiverat för att applikationen ska fungera.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017