FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skatteverket är rätt tydligt i det att för att en försäljning inom EU skall betraktas som momsfri skall köparens VAT-Nummer framgår på FAKTURAN.
Har någon här mer erfarenhet av det här? Google AdSense, affiliates inom EU ( MMMEdier, Zanox mfl. ) betalar ju ut pengar efter deras egen avräkning, direkt in på kontot utan att jag har fakturerat något. Är det möjligt att i efterhand utfärda en faktura? vilket skulle vara positivt eftersom kundreskontran skulle bli mer överblickbar. Måste den fakturan isåfall skickas till den som har betalat ut pengarna för att de ska registrera den eller räcker det att jag bara bokför den? Betalningsvillkoret borde vara "0 dagar", "betald" eller liknande? Någon som vet mer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
De skickar väl någon sorts kvitto till dig?
Du måste ge dem ditt vat-nr i förväg.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du har fakturingsskyldighet enligt Skatteverket. Fakturan skall då finnas i din bokföring.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Eftersom den ju är betald.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Printa ut underlaget från Adsense online bara och lägg med i bokföringen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Fast jag fick intrycket att Skattemyndigheten inte hade 100% koll på det här. Tog lite tid att få besked. Så är det inga andra här som fått ytterligare information? (Ang detta med bristande postgången kanske det kan missförstås, men den varianten föreslog Skattemyndigheten absolut inte utan de menade att den fysiskt skulle skickas iväg så där på riktigt. Bristerna i posthanteringen var mitt förslag som inte riktigt gillades ) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Roliga Skatteverket. Det som är väsentligt är att det finns ett avtal. I avtalet framgår hur betalning ska initieras. Ett sätt är att skicka en faktura, som egentligen är ett dokument som berättar att du har något att betala för.
I ditt avtal med Google så initierar Google utbetalning av de krav du har på Google. Faktura behövs således inte. Möjligen kan du bifoga avtalet med första utbetalningen från Google så vet du var det finns den dagen Skatteverket vill göra en revision. Det som är viktigt är att kunna följa alla affärshändelser och vad som har initierat dem, inte vad de heter. Fråga Skatteverket om du ska skicka faktura till banken när de betalar ut ränta till dig! Fråga Skatteverket om du ska skicka faktura till dem när de betalar tillbaka skatt till dig! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja ränteintäkter etc har inte med fakturingsskydighet att göra. Och har därmed inte med den här frågan att göra.
Kan bara konstatera att olika besked/tolkningar görs av vad Skatteverket säger. Mitt råd, ring upp till dem och se vad de säger till dig. Jag pratade med dem för några månader sedan. Adsense hade de inte riktigt kläm på vad det var. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Liknande situation: hur gör du om ngn råkat betala in fel på ditt konto? Letar upp vem det är och skickar faktura eller bokför som övriga intäkter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
På den sista punkten, skall, finns det olika besked. Citat:
I såfall kan du inte behålla pengarna. |