Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nån som har bra investeringar utanför nätet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-30, 17:30 #1
Frost Frost är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Flitig postare

Är inte i ett läge att köpa en stor hyresfastighet direkt, men om inte annat så borde man ju snart kunna köpa en lägenhet och hyra ut, men jag vet inte om man gör bra pengar på sånt? Vet att några kompisar i USA köper och hyr ut, men dem har ju andra regler..

Aktier och fonder är inte riktigt min grej dock , verkar aldrig ha tålamodet (med fonder) eller kunna pricka in rätt (med aktier). Vore kul att höra om ni andra har några bra investmentplaner som inte involverar nätet, då jag tror mycket på att sprida sina risker och investeringar
Frost är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 17:43 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

spaxar, sparkonton med insättningsgaranti, fonder, aktier, skog, onoterade aktier (inoff.nu), domäner, utlåning/krediter till icke-närstående till bolaget, betting funds.. där har du några alternativ att kika på

Edit: Lägger till tomter också, antingen som ren värdeökning eller som arrendetomter om de råkar ligga nära havet och ha en stuga på sig (svårt att hitta säljare dock). Fritidshus är inte att rekommendera i bolag då du blir väldigt orättvist förmånsbeskattad för dessa, lägg dem privat isf.
Edit 2: På med obligationer, statspapper etc (från RGK) också.

Alternativt boka ett möte med en kapitalförvaltare som t ex Acta som kan hjälpa dig med det du tycker är tråkigt kring aktier/fonder. Du väljer risk och ger dem stålar och lutar dig tillbaka (och håller tummarna). De har även alternativ om du är intresserad av fastigheter men inte själv vill lägga tiden på det.

(Av personlig erfarenhet så är hyresgäster är en soppa som ofta tar mer tid än vad det ger stålar, om du inte vill gå in på seriös fastighetsförvaltning så håll dig utanför det..)

Ta fram alla alternativ du tycker låter intressanta av ovan, in i en excel och och välj därefter det som passar din risk och dina avkastningskrav..

Edit 3: Fick PM om URL's, kommer några här:

Acta kapitalförvaltning: www.acta.se
RGK: www.rgk.se
Sparkonton med inlåningsgaranti: www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Aktier/fonder: www.avanza.se
Tomter/fritidshus: www.hemnet.se, www.objektvision.se
Inoff: www.inoff.nu
SPAXar: http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...,21940,00.html
Oläst 2007-04-30, 17:57 #3
Supermoderator

Supermoderator

Fyll på!
Oläst 2007-04-30, 18:30 #4
Eazts avatar
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare
Eazts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Att hyra ut en bostadsrätt i 2:a hand är oftast inte särskilt lätt eller lönsamt. Enligt privat erfarenhet från bostadsrätter i Haninge utanför Stockholm är det i princip följande problem som uppkommer/kan uppkomma vid 2:a handsuthyrning:

- Du måste sätta hyresgästen som ägare minst 50% till lägenheten, vilket kan ge dig vissa juridiska besvär om något skulle hända
- Du får inte hyra ut lägenheten i 2:a hand till någon som inte står som ägare i över sex månader
- Du får inte ta ut en högre hyra än vad du betalar i hyra

Om du har lite kapital över och känner en del folk som är villiga att hyra av dig i 2:a hand, kan det säkert vara ett alternativ. På lång sikt är jag också övertygad om att bostadspriserna kommer att fortsätta stiga, men tänk på att priserna kan sjunka kraftigt inom något år.

Annars tror jag att Tobbe fick med alla alternativ jag känner till
Eazt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 19:56 #5
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Om du inte gillar att läsa på själv och syna bolagsrapporter så varför inte hitta någon som investerar mycket med goda resultat och ta rygg på denne?

Tycker dessa SPAXar som Tobbe länkar till verkar hyggligt dyra. Har inte läst desto mer men av det lilla jag hann läsa skulle jag leta mig vidare till billigare alternativ.
Citat:
Vid köp av SPAX utgår ett courtage på 1,5 procent av köpeskillingen
Avkastningen på dem verkar dock variera kraftigt, från i princip ingenting till upp mot 13% årligen som bäst.
Prickar man den bästa är det helt klart en bra investering då det ungefär är samma avkastning som investerare i svenska börsbolag kräver.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 22:01 #6
Flitig postare

Flitig postare

Hej alla, Sjukt bra svar
Här har jag lite läsning ser jag, tusen tack!

En av anledningarna till att jag hittils hållit mig borta från aktier är dels för svindlande dålig historik (hehe, usch vad pengar kan fösvinna snabbt) och sen för att jag uppenbarligen inte har tillräckligt mycket koll (eller intresse) för att sätta mig in, nätet gillar jag just för att där har jag rätt bra koll.

Ska dock kolla med bolag som kan investera åt en, dock låter det lite klurigt eftersom jag gärna har koll på mina pengar hehe

Tusen tack som sagt, nu ska jag tillbaks till kvällsnatten! ^^
Frost är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 22:29 #7
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Du tar dina pengar flyger utomlands till ett land där ingen vet vad ordet skatt innebär. Startar upp ett konto där och satsar på råvaror. Där finns pengar!
Aktier går upp å ner, på ett år kan du vara glad om du ökat 15%.
Råvaror däremot.... Jag postade ju för ca 2 år sen om socker. De har ökat över 200%. Oljan är nyckeln till framgång.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 23:09 #8
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Är själv rätt nöjd med mina investeringar i råvaror, go uranium!! =)
bonsai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 23:28 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Aktieobligationer är rätt trevligt om du inte har lust att utsätta dina pengar för så stor risk utan mest vill ha en potentiell (men rätt säker) avkastning. Går ju att sätta ihop obligationer även mot tex råvaror som Johan och bonsai rekommenderar.

Tänk på att det går att göra själv istället för att köpa de färdiga alternativ som finns (blir väl mera intressant om du skall göra större affärer) - inget hindrar ju dock från att du spionerar på upplägget/sammansättningen hos de stora aktörerna.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-01, 00:01 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Kristofer@Apr 30 2007, 19:56
Om du inte gillar att läsa på själv och syna bolagsrapporter så varför inte hitta någon som investerar mycket med goda resultat och ta rygg på denne?

Tycker dessa SPAXar som Tobbe länkar till verkar hyggligt dyra. Har inte läst desto mer men av det lilla jag hann läsa skulle jag leta mig vidare till billigare alternativ.
Citat:
Vid köp av SPAX utgår ett courtage på 1,5 procent av köpeskillingen
Avkastningen på dem verkar dock variera kraftigt, från i princip ingenting till upp mot 13% årligen som bäst.
Prickar man den bästa är det helt klart en bra investering då det ungefär är samma avkastning som investerare i svenska börsbolag kräver.
SPAXar är förmodligen bäst när du sitter med ett kapitalstarkt bolag utan intresse av att placera pengarna själv eller utan engagemang över huvudtaget då du slipper risken. Vill man inte ta risk får man heller ingen bra avkastning kan man väl säga. Håller dock inte med Haghjoo om att man måste flytta utomlands för att kunna ta del av alternativ med god avkastning. Det handlar ju även om att ha en god levnadsstandard, laglig skatteplanering går att lösa ganska bra även från Sverige..

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017