FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Är det någon som kan förklara detta för mig ?
Jo, jag har råkat ut för skyhöga räkningar från Telia/andra kolosser (iofs. förr i tiden delvis, när man hade modem). Då hade min dåvarande flickvän 2 tonårsdöttrar som använde datorn flitigt när inte vi var hemma samt satt och snackade via hemtelefonen till sina kompisar med mobil. Detta renderade i räkningar i 10.000 kronors klassen. När jag sedan ringde Telia och påpekade att det var minderåriga som använde telefonen fick jag som besked att eftersom jag har skrivit avtalet är jag ansvarig för telefonen och dess användande. Gott ! Det köper jag. MEN, om nu minderåriga plötsligt använder internet och beställer tjänster alt. ringer s.k "sexnummer" är det bara för mig som förälder att hävda att användaren är minderårig och då inte har rätt att ingå avtal. Då slipper jag plötsligt betala. Detta finns det prejudikat för i rättsväsendet som man kan hota företaget i fråga med. Men varför kan jag då inte hävda samma sak mot Telia och få rätt ? Vidare har vi problemet med tjänster kopplade till utlandssamtal som distribueras via Telia och dess gelikar. Använder mina barn dessa får jag veta exakt detsamma - du har skrivit avtalet och är således ansvarig för telefonen/internetabonnemangets användande. Ingen kreditering där inte. Man kan bara konstatera att KO's rekommendationer och gällande lagstiftning inte tycks gälla företag som dessa. Dessutom säljer de abonnemang till mer eller mindre oseriösa företag och håvar själva in c:a 30% av vad ett betalnummer/Sms-tjänst genererar. Och i samma andetag fördömer de denna sorts verksamhet, trots att de är en av de största profitörerna. Var det nån som sa dubbelmoral ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns dock en skillnad mellan att ringa betalnummer och vanliga telefonnummer: Betalnummer ger pengar till annan part, ett vanligt telefonsamtal betalar endast operatörens kostnader. (I teorin i alla fall)
Alltså: Om du ringer betalnummer så blandar du in ett nytt företag, ett företag som du inte har något avtal med sedan tidigare. Jag skulle tippa på att det är det resonemanget som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag anser dock att telia eller annan valfri teleoperatör som säkert har samma policy, betala för det ni använder, har rätt. Du som abb.innehavarare har tecknat avtal med din tele-/mobil-/internetleverantör om att du ska betala för de tjänster som används. Så länge det inte handlar om sk. modemkapning eller liknande (ovanligt men förekommer fortfarande) så är det ju självklart att det ska betalas när fakturan kommer. Om inte, så skulle även de som nyttjar dessa "extra tjänster" kunna hävda att det inte är dom som nyttjat "extra tjänsten" och varken operatören eller tredje parts leverantören skulle få några pengar för den tjänst de levererat.
Däremot så finns det många fina hjälpmedel för att sänka era kostnader, 10k/mån är ju inte direkt en "normal" kommunikationsräkning för en privatperson. Ex. så kan ni spärra hemtelefon så att det inte går att ringa ut på betalsamtal, mobilsamtal etc. Där ni dels kan ange ex. föräldrar/släkt/vänner på en fri-lista där dessa släpps igenom filtret, men om man vill ringa andra nummer så måste man slå en kod. Gällande betaltjänster på internet så är det ju oftast sms-betalning (går att stoppa dessa, kontakta er mobiloperatör) och gällande att de surfar på sidor som ni finner olämpligt så kan ni ex. i er router blockera dessa adresser alt. installera ett sk. föräldrarfilter, en mjukvara till datorn där ni spärrar "olämpliga sidor". Och som alltid, alla spärrar går att komma runt, men det försvårar processen opch sänker med största sanolikhet kostnaden för hushållet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
När det sedan gäller betalnummer så finns det ju i huvudsak 3 typer: De som TELIA fakturerar på din vanliga räkning (totalt omöjligt att få krediterade) och de som företagen fakturerar själva (går att få krediterade om man skickar in personbevis enligt gängse praxis). Utlandssamtal (samma sak, går inte att få krediterade). Vad jag ifrågasatte här var TELIAS autonoma rätt att bestämma över det svenska telenätet. Tycker bara att lika villkor borde gälla för alla teleoperatörer/telebolag oavsett storlek. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|