FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Företaget jag jobbar åt hade inbrott i natt och de snodde min laptop. Snyft! Vad är det som gäller, min eller deras försäkring? Har enskild firma så den står privat på mig, kanske hemförsäkringen gäller? Brukar ju i regel vara lägre självrisk på privatförsäkringar. /Thomas THL |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Företagets försäkring....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fasktiskt är det din enskilda firmas försäkring som ska täcka det.
När vi hade inbrott på min arbetsplats snodde dom en cpu som jag precis hade köpt privat, det tog inte företagets försäkring (IF) utan min hemförsäkring (folksam) täckte det. IF täckte däremot min självrisk mot folksam, så det kostade inte mig en krona. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det får du nog kontrollera med försäkringsbolaget. Bedriver du verksamhet i egen firma så täcker inte hemförsäkringen, utan det skall gå via ditt eget företags försäkring. Om det skall gå via bolaget där datorn stod, beror lite på hur deras försäkring ser ut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ganska vanligt att försäkringsbolagen kräver att bärbara datorer ska vara inlåsta i speciella skåp eller liknande. Har du otur får du ingenting.
För att hemförsäkringen ska gälla måste du äga datorn privat.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite OT men det här med försäkringar måste vara ett vanligt problem för oss lite mindre enskilda firmor.
Har man inget speciellt kontor/lokal för företaget blir det, som jag förstått det, ganska krångligt att skaffa en företagsförsäkring (specialla fönster/dörr-krav mm), och hemförsäkringen täcker bara det man äger "privat". Sitter alla här med kontor, oförsäkrade datorer eller finns det möjligtvis något försäkringsbolag med en bra försäkring för oss i nämnd situation? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Har man enskild firma har det ingen betydelse om om det står företagsnamnet eller mitt nam på kvittot. Företaget är ju jag och jag är företaget. /Thomas THL |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Till att börja med, synd att människor fortfarande inte har lärt sig att skilja på "mitt och ditt".
Det är inte tillåtet att utnyttja den privata försäkringen för att få ut ersättningen för datorn, dock så brukar det vara bra mycket lägre självrisk, och arbetsinsatsen för att få ut ett lämpligt kvitto på dej som privatperson brukar inte vara så svårt. I övrigt, lägg gärna upp mer info om datorn så kanske någon från wn ser den på någon annonsmarknad. Edit: felstavning |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|