FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejan har ett litet problem som jag skulle behöva ha rådgivning i.
Har en liten webshop som parallellimporterar en vara från Usa, köper alltså inte direkt från tillverkaren. Nu har jag dock fått påtryckningar att jag omedelbart måste upphöra med min försäljning eftersom de har en auktoriserad återförsäljare här i Sverige. Handlar inte om några varor som man måste ha licens för att sälja. Undrar om de har rätt och hindra mig från att fortsätta driva min webbutik. Kan ej heller köpa varor direkt från dem eftersom de har sin auktoriserade återförsäljare här i Sverige. Någon som varit med om liknande, vet vad som gäller eller har tips om vart jag kan vända mig i ärendet. Har webbutiken som extraknäck så jag känner att jag inte vill gå till en advokat i första hand. Mvh. David. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
alla företag får väl köpa in vilka (lagliga) varor dom vill för att sedan sälja?
jag är inte påläst i ämnet men det verkar mest logiskt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Sedan handlar det inte om några kopior, jag beställer själv från Usa är bara en mellanhand till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Prata med en jurist, det kan mycket väl vara förbjudet för dig att sälja varorna efter import från tredje land.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tycker inte att du ska vika dig så pass lätt. Jag hade planer på att göra som du gör men när jag frågade kära tullverket om jag fick föra in varan (som redan säljs här) från en ÅF i USA sa de att jag behöver ha tillverkarens tillåtelse.
Jag skulle vilja påstå att lagen om parallelimport inte alls är så solklar som tullverket vill få det att verka som. Pratade med en släkting som är jurist och han berättade om otaliga fall där sådant tagits upp i domstol med olika utgångar. skulle föreslå detta: 1. Be de citera lagen som stödjer deras s.k. ensamrätt. 2. Vänd dig till konkurrensverket. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är förbjudet med parallellimport så du har nog inte mycket att sätta emot tyvärr. Det är det klassiska med att köpa från en amerikansk butik (trots att det finns agentur för marknaden) för att sedan sälja i svensk butik.
Outlet-butiker för märkeskläder körde så men har fått lägga ned efter förbudet. http://www.eu-upplysningen.se/templa...e____1741.aspx |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|