FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Idag får barn lära sig att de inte ska följa med fula gubbar som bjuder på godis i bilen. De får även lära sig att de inte ska ladda ner och öppna okända exe-filer till datorn.
I förmiddags fick jag följande mail av en kund: http://jokeonlineworld.com/gift.html Hej Jag skulle vilja min order. Ordernummer :xxxxx Jag begriper så klart ingenting, men blir fruktansvärt nyfiken på vad det är för en exe-fil som laddas ner till datorn om man trycker på länken. Knappar man in urlén utan /gift.html på slutet så kommer man ingenstans - Servern svarar forbidden. Någon som vill utmana ödet och installera filen och sen berätta för mig vad det var för något? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Med största sanolikhet ett spam, har kommit flera liknande exempel den senaste tiden. De flesta filerna innehåller trojaner och annat skräp som är jobbigt att få. Liknande exempel som ovan har förekommit med ämnen som order, orderbekräftelse och faktura, där det skickats med en exe-fil innehållandes olämpliga saker för windows.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Personen har gjort en beställning i shoppen. Han har fått en orderbekräftelse via epost. Han svarar på orderbekräftelsen (som skickas från samma mail som vår kundsupport använder sig av) med mailet som jag citerade i mitt inlägg. Jag har censurerat ordernummret till xxxxx, men det var korrekt i det ursprunliga mailet. Det kan alltså inte vara frågan om något massmail som han skickar ut. Däremot kan det mycket väl vara ett försök till att sprida en trojan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
kan vara som så att det är en trojan som bifogar sig själv i mail han skickar ut.. han kanske inte ens vet om att den filen bifogades
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Det var ju en länk och inte en exe-fil som han bifoade i mailet. Länken leder till en webbsida där man hämtar ner en exe-fil. Men det är klart att det kanske finns virus som skapar länkar också.
I vilket fall så får jag inte fram något vettigt av det han skriver heller: Hej Jag skulle vilja min order. Ordernummer :xxxxx Vad skulle han vilja? Aja, det spelar väl ingen roll. Han har inte svarat på mitt mail, så jag avvaktar med att skicka beställningen tills han gör det. Jag blev bara fruktansvärt nyfiken på vad den där exe-filen gör ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Även om han skrev in en länk, kan det ha varit så att den skrevs in automatiskt när han skickade mailet. Behöver inte vara en bifogad fil.
Och domänen är "privacy protected" så det går inte att få ut nåt från en whois. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|