FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har 1 webbhotellkonto med 2 domäner till. sub1.doman.se och sub2.doman.se Dom är inte skapade som subdomäner i kontrollpanelen, utan som domäner. Om jag använder mig av en session i sub1.doman.se gäller den även i sub2.doman.se eller hur fungerar det? Mvh Christian |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej, får det inte att fungera... Googlade och hittade session.cookie_domain, men verkar som att den skall ställas in i php.ini. Jag kör webbhotell från scorpiondata och kan väl då inte ändra i php.ini, finns det något annat sätt att fixa det på?
Mvh Christian |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Well, är det viktigt att dom separeras för annars kan du ju skapa en array för varje sida.
T ex: $_SESSION['sida_1']['id'] = 1; $_SESSION['sida_2']['id'] = 14; och sen hämtar du rätt värde då beroende på vilken sida du surfar ifrån. Well, finns säkert bättre sätt men vi fick ju inte specielt mycket information hur det är uppbyggt. Hur som helst bör de olika sidorna inte komma åt varandras sessions -- om det är ett bra webhotell och ingen hobbyskit då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag loggar in på hemsida 1 (sub1.doman.se) så vill jag automatiskt också vara inloggad på hemsida 2 (sub2.doman.se)...
Mitt problem ligger i när jag sätter session på hemsida 1, så kan jag inte läsa den på hemsida 2. Mvh Christian |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är som sagt session.cookie_domain du skall ändra. Man kan normalt ändra denna genom funktionen ini_set.
Exempel: Kod:
ini_set('session.cookie_domain', '.example.com'); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
<?PHP session_start(); ini_set('session.cookie_domain', '.balinet.se'); $_SESSION['inloggad']="kalle"; echo "Då ska vi se ".$_SESSION["inloggad"].""; ?> men när jag går över till den andra domänen och kör följande: Kod:
<?PHP session_start(); echo "Då ska vi se ".$_SESSION["inloggad"].""; ?> kan det ha betydelse vart ini_set placeras i koden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
I det första scriptet bytte jag plats på ini_set och session_start...
Kod:
<?PHP ini_set('session.cookie_domain', '.balinet.se'); session_start(); $_SESSION['inloggad']="kalle"; echo "Då ska vi se ".$_SESSION["inloggad"].""; ?> Kod:
<?PHP ini_set('session.cookie_domain', '.balinet.se'); session_start(); echo "Då ska vi se ".$_SESSION["inloggad"].""; ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Oj, EDIT. Givetvis skall inställningen sättas innan man anropar funktionen session_start. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag förstår så är det session.abandon() som jag skall använda då. Men vart i koden placerar jag session.abandon()?
Kan det också räcka med att byta namn från "inloggad" till "inlogg"? För då måste det väl vara en ny kaka som bildas? Mvh Christian |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||