FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag driver en webbplats med ett lokalt forum för en stad i sverige där en viss tråd som diskuterar "original" i staden har väckt uppmärksamhet.
Nu har jag fått några mail som klagar på innehållet i tråden och att personer "hängs ut" på ett otillåtet sätt. Om vi säger att dessa orginal diskuteras och t.ex kända "alkisar" som "alla" känner till i staden (mha. vissa smeknamn) nämns och detta smeknamn råkar vara personers riktiga efternamn eller förnamn, är detta ett brott mot PUL då? Jag har fått för mig att man får nämna kända personers namn utan att bryta mot PUL eller personens integritet. Vad gäller egentligen? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sunt förnuft säger mig att en småstadsalkis knappast räknas som en kändis.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag förmodar att du inte har grundlagskyddat forumet. Är inläggen kränkande eller nervärderande så bryter du mot lagen oavsett om det är en kändis eller någon stackars sate med alkoholproblem. Och då bryter du inte bara mot PuL. Blir du anmäld åker du dit även om du nu skulle ta bort inlägget. Värt att tänka på till nästa gång.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
då PUL går emot grundlagen (du får inte skriva vad du vill om folk på nätet utan lov, men du får t.ex trycka vad du vill - så kallad tryckfrihet - utan lov)
Jag kan t.ex inte skriva ditt namn, med telefon etc intill ett foto på dig på min hemsida, men jag kan göra det på 1.000.000 affischer i Stockholm En hemsida kan ansöka om att få falla under tryckfriheten (Aftonbladet, Expressen etc gör detta) och kan då "trycka" precis vad dom vill så länge det är sant (är det lögner och förtal kan ingen lag i lagboken skydda dom) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har nämligen varit i kontakt med DI (Datainspektionen) och de säger att eftersom jag inte driver en tidning och har en ansvarig utgivare på sidan så är det DE SOM SKRIVIT på forumet som har ansvaret för vad som sagts och bryter de mot någon lag så kan polisen begära ut deras Ip-adress och logg för tidpunkten av mig. Jag uppskattar jättemycket att ni svarar på denna fråga men jag vill ha FAKTA och inte vad ni TROR i denna frågan, tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vem är ansvarig för ett inlägg postat från en icke spårningsbar ip-adress? Jag är uppriktigt nyfiken eftersom jag själv ställs inför samma problem ibland.
Det finns många orsaker till att en ip-adress kan vara svår att knyta till en specifik individ, till exempel sitter många på företag bakom proxies som inte kräver inloggning (spåra mig idag t.ex - lycka till, jag är hos en kund och är inte inloggad i deras ad eller identifierbar på något vis), många surfar från internetcafeer, öppna wlan osv.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vet dock inte om frågan har prövats i svensk domstol än... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I och med att du har satt upp en "elektronisk anslagstavla" så innebär det även att du har ett ansvar, och ett av ansvaret är att du har en skydlighet att ta bort inlägg som bryter mot lagen (vilket ditt exempel om A-lagarna verkligen gör). Straffet kan bli böter eller fängelse upp till 6 månader om din oaktsamhet ses som grov. Ring till DI igen och få det bekräftat. Det är även det jag menar med att du kan bli fälld även om du raderar hela tråden/inläggen. Något IP behövs inte för att fälla dig för att du tillåter folk bryta mot lagen på ditt forum. Det räcker med vittnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eller vilken är DIN källa? |
||