Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Flytta databasgränssnitt från webben till

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-18, 21:05 #1
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Jag ansvarar för ett webbaserat orderhanteringssystem åt ett företag. Jag utvecklade det själv för ett par år sedan, och har kontinuerligt utökat och underhållit det. Det är i sin nuvarande version skrivet i php och bygger på databaser i MySQL. Kunderna kan via en hemsida lämna ordrar och företagets personal kan via en annan sida expediera ordrarna och se diverse statistik och information. Så långt inget märkvärdigt på något sätt.

Jag har nu funderat på om det vore möjligt att låta företagets gränssnitt till systemet vara ett fristående program istället för en websida. Eftersom kunderna fortfarande lämnar ordrar via hemsidan skulle databasen ligga kvar på webhotellet, så programmet behöver komma åt den där. Jag har gjort en del i Java och C# tidigare, men inte använt JDBC (som jag tror behövs i det här fallet).

I dagsläget är motiveringen för det hela främst att slippa begränsningen av att det är websidor (antingen behöver man använda sessionsvariabler, eller skicka en massa saker med POST, och det blir lätt väldigt rörigt om man skulle råka klicka på webläsarens bakåtknapp m.m.) samt - inte minst - att själv lära mig mer om databaser tillsammans med fristående applikationer.

Kanske finns det bättre sätt, men i det nuvarande systemet öppnar jag en anslutning till databasen varje gång en php-sida "körs", och utför alla SQL-kommandon, stänger anslutningen, och visar resultatet i html.

Hur skulle det fungera i ett fristående program? Måste man öppna en anslutning och stänga den igen för varje gång programmet vill köra en SQL-fråga? Eller räcker det att öppna en anslutning när programmet startar och stänga denna när programmet avslutas? Eller är det timeout på databasen på servern då?

Krävs det speciella inställningar i databasen för att tillåta SQL-anrop från ett annat ip-nummer än den egna servern? Eller räcker det att logga in som en användare med tillräckliga rättigheter?

Alla tankar och tips som kan leda mig vidare tas tacksamt emot!
etanders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017