Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Allt om cookies

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-04, 02:10 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Hallå...

Jag har aldrig vart en stor användare av cookies då jag enbart har använt mig av sessioner. Så enda kakorna jag har skapat har vart typ för att komma ihåg inloggning samt sessionskakan då.

Jag ska göra om mitt sessionssystem nu så att det använder sig av databasen istället för phps vanliga modell och av detta skäl så ska jag också försöka minska ner sessioninnehållet lite för databasens skull och ska lägga lite mer info i kakor istället tänkte jag. Ni får gärna skrika till om ni har något att säga kring detta ämne också.

Det är inte så att jag inte vet hur man skriver till och läser från cookies, utan jag vill veta mer på djupet. Exakt hur många bytes stora får de vara, fördelar och nackdelar mot att dela upp i flera cookies jämfört med att ha allt i samma, cachemöjligheter och hur ofta cookies överförs och mja, allt som är relevant helt enkelt.

Cookie hardcore-referens vore fint. Eller så kan ni kakmonster skylta lite med era skills.

Tack!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 06:04 #2
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Ingen? Kan någon kanske svara på hur det optimeras så att inte hela kakan överförs vid varje sidladdning? För kakan skickas väl bara över till servern då det behvös vad jag har förstått? Servern har väl sin interna cookiekatalog på något sätt antar jag där besökarens cookie landar och cachas på något sätt?
Oläst 2007-03-06, 07:15 #3
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Den överförs ju när man anropar den...... om man sedan inte vill hämta den på sidan två så får man ju själv lägga infon i en session. - så gör jag, och det går så bra så

Citat:
minska ner sessioninnehållet lite för databasens skull
Jag är inte riktigt med dig där, vad menar du att dom saboterar för varandra?

En cookie har en begränsad storlek på 4kb
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 12:58 #4
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Fungerar det på så vis att om jag i min phpkod inte använder kakan, alltså varken get eller set så överförs den aldrig? Om jag sedan läser från den, alltså endast get på varje sida så överförs den i varje sidladdning trots att den inte behövs?

Jag trodde systemet var smartare än så.

Det jag menade med att göra sessionsinnehållet mindre var att det KANSKE kan vara smartare att ta bort viss info från sessionerna och lägga dem i kakor istället. Databasen blir mindre, och grejer som det inte är så noga med kan då hellre liga i kakor istället.

T.ex. vill jag undvika att göra sessionsanrop i varje sidladdning bara för att slipa lite databasanrop. Därför kan småsaker som normalt skulle använda en session få klara sig på att bara leka lite i en cookie.

Tror ni inte det kan vara en optimering? Att minska antalet databas-selects med 1 per sidladdning är mycket värt, förhoppningsvis slöar inte en cookie ner det så mycket att det blir likgiltigt.

Eller vad säger ni?
Oläst 2007-03-06, 13:13 #5
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
Sigurds avatar

Reg.datum: Apr 2004
i en vanlig kaka lagras all information i kakan (hos klienten) medans en sessionskaka endast lagrar sessionid hos klienten och all information hos webbservern.
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 13:31 #6
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

jojo, jag vet hur den delen fungerar. Tack ändå.
Oläst 2007-03-07, 00:58 #7
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Cookies förs över vid varje HTTP-anrop oavsett om du behöver den eller inte.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-07, 04:45 #8
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Citat:
Originally posted by iXam@Mar 7 2007, 01:58
Cookies förs över vid varje HTTP-anrop oavsett om du behöver den eller inte.
Det är så det funkar va? Det känns ju som det naturliga.

Innebär det alltså att när klienten gör en request så måste hela cookien överföras först och läsas in innan själva exekveringen av siten börjar? Det är väl ingen nämnvärd tid det tar egentligen, men värt att känna till. För exekveringen kan ju knappast börja innan kakan är färdigöverförd etc.

Men cachas inget? Man kan väl ha upp till 200x4kb cookies vad jag förstod. Det blir ju nästan 1mb i så fall - som skulle kunna vara cachat hos servern och att det inte skickas över om inte nån checksumma har ändrats.

Aja, jag spånar mest, men jag behöver veta i princip allt relaterat utan och innantill nu.

Tack för svar
Oläst 2007-03-21, 20:24 #9
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Det finns en gräns per domän och det är 20 stycken cookies där varje kaka kan vara 4 kb stor, inklusive dess namn. Olika webbläsare kan ha olika maxvärden för antalet kakor men 20 stycken a 4 kb är bra siffror att ha i huvudet.

Vill du veta mer om kakor har jag följande länkar i min gigantiska bokmärkessamling:Trevlig läsning.

/r Tog bort lite felaktigheter.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-21, 20:48 #10
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

tack, det ska bli intressant och se om jag kan lära mig nåt mer.

Jag har iaf insett att det här med cookies spelar en mycket större roll än vad jag trodde. Kakorna måste ju överföras från klienten till servern innan sidgenereringen börjar. Detta innebär ju att om jag har stora kakor och kass uppkoppling så står ju webbserven bara och väntar på att få skicka något till mottagaren. Detta kan ju få rätt allvarliga konsekvenser. Jag gör t.ex. mina kakor rätt stora i mitt forum då det lagras där vilka trådar som man har besökt - och när.

Det blir en del efter ett tag!

Vettefan hur man löser allt på bästa sätt. Att lagra i sessioner kanske fungerar, men de har ju en tendens att dö vid lite oberäknerliga tillfällen (t.ex. lite inaktivitet) så då vill ju inte besökarna få alla trådar markerade som olästa igen... =/
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017