FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag har lite funderingar angående att bedriva handel som privatperson. Jag har lite funderingar på att starta upp en verksamhet där grundidén bygger på att kunder lägger ordrar på varor hos mig, och jag vidarebefordrar ordern till ett företag i ett land utanför EU som levererar varorna till min kund i Sverige. Om jag har förstått det rätt så är det inte ett måste att inregistrera enskild firma för att bedriva handel till en viss gräns? Vari ligger den gränsen? Går det att göra såhär som privatperson och sedan ta upp det i deklarationen? En annan fråga är, på priset jag sätter på varorna skall jag sedan lägga på 25% moms, hur betalar jag in den? Eftersom jag köper en tjänst/vara hos ett land utanför EU, tillkommer det några speciella avgifter etc? Måste jag betala svensk moms på det eftersom det är utanför EU? Hur redovisar jag detta och betalar? Iochmed att varorna levereras till mina kunder så är tullavgifter något som kommer tillfalla kunderna(givetvis informerar jag om detta). Givetvis kan jag väl starta en enskild firma, men detta kommer enbart att vara ett litet extraknäck vid sidan av mitt dagliga arbete, så jag vill hålla det så enkelt som möjligt. Jag har försökt läsa mig till detta på skatteverket.se, och även pratat med en hyffsat opedagogisk kille på skatteverket som var programmerad att svara "Det står jättebra beskrivet på hemsidan". Tänker jag fel någonstans? Jag är helt ny på detta med företag, så jag behöver all hjälp jag kan få! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Allt som du tjänar pengarna på ska skattas, rent teoretisk så kan du bara skriva vad du tjänat i deklarationen utan att ha företag. Men om du ska sälja till andra företag så kräver nog de att du ha företag, registrera en enkild firma det är enklast.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vem har ansvaret för produkter vid reklamation? Hur ser ditt avtal ut med företaget i Europa? Om du inte har F-skatt måste väl A-skatt tillämpas, då måste de betala arbetsgivaravgifter och sociala avgifter om jag inte är helt fel ute. Att hitta leverantör tror jag blir svårt utan F-skatt.
Har du inte företag så får du inte göra avdrag för moms heller om jag förstått det rätt. Tror det blir väldigt dyrt att driva något sånt här som privatperson om du ska deklarera allt du gör på ett seriöst sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan registrera ett hobbyföretag upp till en omsättning på 30 000 kronor, du deklarerar då inkomsterna på en någolunda enkel blankett (N1 har jag för mig).
Överstiger beloppet detta kan du starta eget företag. Finns bra exempel ang biodling i liten skala förklarat på denna sida |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|