FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad har ni för erfarenheter vad det gäller annonsering i cafe / slitz och moore? Priser? Genomslag? Villiga att förhandla om priserna? Antal läsare?
För lat för att ringa runt och sedemera bli trakaserad 3 år framöver med tjatiga säljare ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Kan tillägga att det är stor skillnad på värdet av annonsering i dom olika tidningarna men det beror nog mer på typ av annons och vad man annonserar ut för något. Priser och vad som funkar för mig håller jag för mig själv... Citat:
![]() Säljarna jag varit i kontakt med är inte påfrestande utan låter dig själv ta beslut och ber du dom att inte höra av sig så är jag övertygad om att du slipper ifrån dom. Lycka till! // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Aja det är en annan story! fler erfarenheter sökes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är skillnad på ivriga och jobbiga säljare. Visst är det lustigt hur man ena månaden säger "vi återkommer när det blir dags" och att man ett par månader senare får ett samtal från samme säljare som frågar om man funderat färdigt snart?
25,000 kr för annonser, kan du bryta ner i kanske 10,000 kr för en tidning, 5,000 kr för tjänst lik Adwords och 10,000 på reklamradio (beroende på stad och omfattning samt produktionskostnader räcker 10,000 för ett par veckors utsändningar). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Etablerade tidningar har nog balanserade säljare. Det har så mycket annat att göra att de inte har tid att tracka någon som inte vill köpa. risken är istället att man blir bortglömd.
Eftersom jag kommer från tidningsbranchen så vet jag att rabatter är livsluft. Oetablerade tidningar kan vara väldigt generösa med rabatter, speciellt om man som Mats går med helsidor regelbundet. Etablerade tidningar är lite mer försiktiga, men även där gäller att rabatter delas ut flitigt. Mellan tumme och pekfingret så borde en annonsör som regelmässigt går med helsidor räkna med 15-35% rabatt på bruttopris räknat på helår. Tänk på att en rabatt som du förhandlar dig till i början är lätt att behålla, men det är svårt att öka rabatten efterhand. Mest rabatt får man i försäljninsmässigt svaga nummer som ligger runt sommaren eller efter jul, beroende på bransch. Då är säljarna mer nervösa. Fråga runt, vela och kolla om det dyker upp restplatser alldeles vid materialdagarna. De kan gå riktigt billigt. redaktionellt sett så ska det inte gå att koppla publicering på redaktionell plats med annonsinförande, men den regeln syndas det emot oftare än Persbrandt är otrogen. Ligg på redaktörer och tipsa och skicka pressmeddelanden och tips direkt till säljaren, han går direkt till redaktören med grejerna. Och då säger inte redaktören emot. Häng inte kvar på en tidning som inte fungerar, byt och pröva dig runt. Småannonser typ eftertext är ofta dyra per kvadratmeter, men kan ge fina resultat om det bara är att plugga en webadress eller telefonnummer. Stora annonser är bättre när man vill visa upp prylar. Ett tips: Att tillverka själva annonsen hos en byrå kan kosta mer än (ett) införande, så det gäller att inte behöva göra om budskapet för ofta. tillägg: Om man kan erbjuda tidningen något attraktivt som ger dem ökad spridning och uppmärksamhet, så finns det inga gärnser för vad som går att göra, då kan man ofta byta grejer rakt av. Men då måste man ha något att komma med ordentligt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|