FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
På en av mina sidor såg statestiken ut såhär igår:
Antal visade sidor: 1,309 Antal unika besökare: 342 Google visar detta: AdSense for content: 174 sidvisningar. Google reklamen ligger både på första sidorna och i undersidorna. Varför läser inte google in alla 1,309 sidvisningarna? Reklamen ligger ju på samtliga sidorna som finns under domänet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Använder du frame någon stans? i så fall skulle detta kunna hända.
men det är ju ganska självklart..... hur brukar det vara? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns massa anledningar,
bottar, surfare med javascript avslaget/blockerat, surfare från konstiga länder som google visar psas för , att google inte hittar relevanta annonser och visar psas etc. Börja med att mäta hur många % psas du får så kan vi ju fortsätta diskussionen, men annars blir det bara gissningslek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Blev hänvisad härifrån: http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=0&#entry160628 att söka istället för att starta en ny tråd så jag fortsätter här.
Jag har samma problem. Det är en site där användarna måste logga in, så det är inte robotar som genererar trafiken. Google säger att 0,73% har java avslaget, men inkluderar det javascript? (är osäker på det) Vi kör Google analytics på en site, samtidigt som vi plockar ut statistik direkt från databasen. Dessutom får vi statistik från bannervisningen (sköts av ett tredjepartsföretag). Problemet är att statistiken inte "lirar" och att det är olika skillnad i statistiken olika månader. Tittar vi på antalet sidvisningar så skiljer det rejält. Statistiken från databasen säger ca 900' till 1 200' sidvisningar per månad. I januari säger Google 450' och annonsvisningarna (ligger en eller fler annonser på nästan varje sida) säger 300' I februari är Google på 391' och annonsvisningen på 200' Kan fortsätta rabbla upp alla siffror, men jag tror ni förstår vad jag menar? Vad kan göra att det skiljer såpass i analytics och databasstatistiken för totala antalet sidvisningar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Antalet annonsvisningar ska ju vara lite färre än antal visade sidor. Men att det skiljer så mycket på Analytics låte skumt. Inte så att det är något fel på analytics-koden?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man har AdBlock påslaget lär väl sidan få en besökare som inte google registrerar som besökare?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
som sagt, alla som har js inaktiverat kommer inte räknas hos GA.
Sen är det så att javascripten exekveras när sidan är färdigladdad. Ibland buggar sånt där ur lite och sidan står som 99% klar - då har webbservern fått det den behöver, men GA har inte fått några uppgifter. Din webbserver räknar troligen en refresh, F5 som sidvisning, men det gör kanske inte GA. Använder du ajax och har nåt som refreshas löpande? Ja, då kommer kanske den (beroened på vad den gör) generera jättemånga träffar mot webbservern som inte GA är inblandad i (jag har en ajaxfil som genererar adderar 500% sidladdningar enligt webbservern). Det finns säkert mer grejer som kan spela in. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur har du med unika webläsare och sessioner? Skiljer det mycke där med?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
elprisguiden: Det är det jag börjar fundera på.
koala: påverkar adblock GA? Att det stänger av annonserna har jag förståelse för, med GA koden? totoo: Google säger att 0,73% har java avslaget, men inkluderar det javascript? (är osäker på det). Vi har inget ajax eller annat som uppdateras automagiskt vad jag vet, men jag måste nog dubbelkolla det ![]() Lazyman: Vet faktiskt inte. Vi har inte mätt det "inhouse". Får nog börja med det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|