Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vart tog bandbredden vägen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-25, 23:30 #1
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Hej,

Jag har ett servage konto jag har varit mycket nöjd med hittils, men så idag kollade jag in statistiken och märkte att det hade gått åt mer än 10 gånger mer bandbredd än på min annars mest upptagna dag hittils.
Det har gjort att de sidor jag har på kontot istället visar ett "bandwidth exceeded" meddelande.

Man undrar då om jag hamnat på digg eller blivit utsatt för någon form av attack?
Enligt statistiken på admin sidan har det inte varit fler träffar än vanligt.
Ändå har det gått åt 80Gb idag. Annars på en dag med lika många hits har jag knappt 2 Gb.
Inga extra stora filer dyker upp i statistiken som förfrågade speciellt ofta idag heller.

Jag frågade om man kunde få tillgång till access loggar, men p.g.a. deras klusterarkitektur så finns det inga sådana tydligen.

Hur är detta möjligt?
Har inte ett webhotell som tar betalt får bandbredd eller stänger av en tjänst man betalat för om man överskrider ett visst värde en skyldighet att påvisa var bandbredden har tagit vägen?
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 01:33 #2
Flitig postare

Flitig postare

Jag har vart på supporten, och förvisso svarar de snabbt, men svaren förefaller nästan vara genererade av ett skript.

Jag har försökt fråga samma två frågor en 4-5 gånger utan att få ett svar.
När kommer sidan bli aktiv igen och var har bandbredden tagit vägen?

Istället har jag fått lära mig vad en hit är och att de har en limit per dag, saker som jag redan visste.

Jag kan bara rekommendera att hålla sig borta från dem och letar nu febrilt efter en ny host.

Någon som har några tips?
Sidan har besökare från hela världen, så vart den är baserad spelar ingen roll direkt.
Behöver minst 100Gb i månaden i transfer och en 300 Gb utrymme och tjänar inga pengar att tala om på sidorna, så vill inte betala allt för mycket och kan väl lida med lite nedtid, men bra support och hastighet vorde fint.
Oläst 2007-02-26, 08:15 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Med 300 gig utrymme lär du inte komma undan billigt någonstans, bara ditt backupband kostar ca 800 kronor/300 gig cykel. Sen tillkommer kostnad för bandstation, och den faktiska hårddisklagringen.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 10:17 #4
Flitig postare

Flitig postare

Jag var trött...30Gb skall det vara.
Tecknade ett konto med hostgator, 100Gb och 1000Gb bandbredd för $10/mån med obegränsade domäner.
Kanske dumt att köra på ännu ett hotell som förmodligen översäljer precis som servage, men de verkar ha lite bättre rykte enligt vad jag hittat och det kostar inte mycket att prova dem i några månader...förutom jobbet att flytta då förståss :\
Oläst 2007-02-26, 10:49 #5
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Feb 26 2007, 10:17
Jag var trött...30Gb skall det vara.
Tecknade ett konto med hostgator, 100Gb och 1000Gb bandbredd för $10/mån med obegränsade domäner.
Kanske dumt att köra på ännu ett hotell som förmodligen översäljer precis som servage, men de verkar ha lite bättre rykte enligt vad jag hittat och det kostar inte mycket att prova dem i några månader...förutom jobbet att flytta då förståss :\
Hostgator har fått idel bra omdömen, men Webhostingtalk börjar ge redigt dåliga omdömen numera: ser minst två trådar på deras förstasida i Web Hosting forumet.

Tänkte bara ställa en fråga med valet av Servage, det är väl ändå relativt uppenbart att de översäljer? De skriver ju själva att de använder SCSI-diskar. För lite drygt 700:- om året, med 250GB utrymme. Jag vet inte riktigt hur prisbilderna ser ut, men tror väl knappast en SCSI-disk på över 250GB går på under 700:- . För att inte nämna resten som ingår.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 15:57 #6
Flitig postare

Flitig postare

Visst är det uppenbart...men iofs är det väl ok att översälja...de behöver ju inte ha kapacitet för alla skall utnyttja kontot fullt ut och det kan kanske vara värt att ha enstaka kunder som gör det som en "loss leader" för att sälja fler abonnemang.
Självfallet är det vilseledande om de stänger av kunder som ligger under deras gräns, men det är det åtminstone i detta fall inte frågan om.
Jag var säker på att jag inte kommer ligga och tänja på gränsen till kontot, så det faktum att de översäljer stör mig inte så mycket då det till att börja med ändå var bra valuta för mina syften.

Men det är dock mycket störande att man inte kan få tillgång till loggar om det som hände mig inträffar. Jag vet inte vilken IP som äter upp min bandbredd och vilka filer som förfrågas och har därmed ingen möjlighet att varken stoppa läckan eller verifiera att det verkligen har varit en läcka överhuvudtaget.
Så inga loggar och avstängt konto vid en viss mängd trafik per dag är ingen höjdarkombination har jag fått lära mig.

Den kritiken jag såg på webhostingtalk var att deras kundcitat verkar fejkade vilket inte är något jag bryr mig om alltför mycket...annars kollade jag några sidor där och hittade inget oroväckande...vi får väl se hur det går...jag väntar mig inte något perfekt för $10/mån.
Oläst 2007-03-02, 13:57 #7
Arons avatar
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Aron Aron är inte uppkopplad
Medlem
Arons avatar

Reg.datum: Feb 2006
Har haft ett konto hos hostgator och blev efter några månader avstängd utan orsak. Frågade deras support om orsaken men kunde inte ge ett besked om varför och det tog ett bra tag innan de kunde aktivera sidan igen efter ett 20-tal mail.
Kör numera med surpasshosting. com som jag är mycket nöjd med.
Aron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-02, 14:47 #8
Flitig postare

Flitig postare

Tack för infon :\
Det låter ju inte lovande...dessutom tycker jag att servern känns lite slö....både i responstider på skripts och i nedladdningshastighet.
Tack för tipset...kanske får ta och fundera på att byta igen
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017