FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej.
Satt och funderade lite kring blocket.se idag. Blocket har ju mer eller mindre blivit standard när det gäller köp & sälj i Sverige, letar man något begagnat gör man det på blocket. Hursomhellst tycker jag att de utnyttjar sin ställning lite väl hårt, genom hutlösa priser på både reklam och annonser. Med ett bra namn, seriöst uppbyggd sida men lite nya roliga funktioner och en massa marknadsföring.. skulle det gå att åtminstone putta till blocket lite? Finns ju enorma pengar att tjäna i den branchen och det är lite jobbigt att se hur blocket bara rider på vågen, fortfarande. Ska vi gå ihop och sänka dom? Vem är på? B) /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har man pengar att investara i reklam så kan man konkurrera med bvem som helst. Men för att nå ut till det antalet besökare som ska använda din tjänst krävs det ganska stora summor. Hade jag vunnit på lotto så hade jag lätt kunna ge de en match
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Att knäcka Blocket är lite som att försöka knäcka Google...
Skulle du sattsa allt du har på att utvecka ett bra system med bra funktioner skulle det funka ett par veckor. Sedan skulle blocket kommer med samma funktioner som du och där med öka sin inkomst/populäritet iom att de redan har alla besökare i den branchen. Det skulle få dig se ut som en kopia i andras ögon, ävem om du var först med det. Bara en tanke. MEN! Om du har en väldigt bra ide så tycket jag att du ska satsta på den för att jag håller med dig om att blocket utbytjar sin makt allt för mkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Att konkurrera med blocket eller google, är som att försöka dricka upp havet... Du kommer pissa ut vätskan igen...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Rikstäckande TV reklam i 1 år på de vanligaste kanalerna så kan man iaf komma nära målet. Pengar gör pengar och så kommer det alltid att vara. Visst tar man en risk om man skulle göra så, men går gör det ju. Google är lite annat då de är i toppen i många länder, men Sverige är ett litet land coh här kan man konkurrera lättare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att försöka konkurrera med Blocket blir väldigt svårt. De har gått mainstream och har en inlärd användarbas som är svår att sno. Ett "bättre" system med fler funktioner kommer inte att hjälpa ett skvatt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Klart det kommer att komma andra siter än blocket i framtiden i den genren som ger dem en match. Går inte att jämföra med google tycker jag då google har befäst sin plats och gör det kontinuerligt på så många olika vis. Med pengar och en bra tjänst så komemr nog någon tjänst att bli minst lika stor som blocket nån gång framöver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det bästa sättet är väl att göra likt allaanonnser.se och utnyttja sök- och sorterings-algoritmer som underlättar enormt för användaren. På så sätt kan man med tiden ta användarna från blocket och när de flesta använder ditt system så kan du sluta att indexera blockets produkter vilket tvingar över resterande. Men som Davve säger så krävs det nog ett litet kapital
![]() Edit: Det man ska tänka på är att det kan vara relativt enkelt att konkurera ut stora företag som är dåliga om de ger en chansen (Google fick chansen), ett dominerande företag som är bra men inte bäst kommer antagligen alltid att förbli där den är. Även om någon skulle lansera en slående sökmotor idag så är inte Google dålig och användarna känner inte behovet av att hitta något bättre. Den befintliga tjänsten fyller helt enkelt sin funktion. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Det är inga problem att konkurrera ut en dålig produkt med en bättre. Bättre betyder att det måste vara tydligt bättre för användaren på ett uppenbart sätt. Blocket har två användargrupper, de som säljer varor och de som köper/letar. Blocket är väldigt bra på den första gruppen, vilket gör att det är lätt att annonsera. Det uppväger delvis att det är bökigt att leta varor, eftersom säljaren redan finns inne på Blocket och kan inte flytta sina grejer nån annan stans. Kan man bräcka Blocket när det gäller säljare är man på god väg.
Om man inte lyckas hitta säljare så kan man inte hitta köpare heller. Alternativet är att nischa sig på till exempel kakelugnar eller begagnad styrketräningsutrustning, och sedan ta över världen bit för bit. Men räkna med att det tar lång tid. Ett tredje alternativ är - och här lämnar jag ut en ide till fritt användande - att skapa ett system för syndikering av kontextberoenda annonser av radannonskaraktär, alltså att annonsen anpassar sig till sidan och visar en specifik sak som finns till salu just nu, och inte något allmänt typ "fina guldfiskskålar kan du hitta på blocket". Varsågod och börja! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Blocket är ju bästa tjänsten idag!
När man går till blocket vill man ju antingen köpa eller sälja en produkt, på blocket finns kommersen och därmed är dom bäst oberoende av funktioner och utseende.
![]() |
Svara |
|
|