FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag funderade lite på när man skapar en site, och gör en logotyp. Hur viktigt är det att man varumärksskyddar loggor för Internet verksamheter typ WN, Lunarstorm, Wikipedia, osv. Jag menar dessa typer av sajter säljer ju inte precis konsumtions produkter.
Utan verksamheterna är ju abstrakta. Är det trots det viktigt att skydda sig legalt på nåt sätt ex. ansöka om mönsterskydd hos PRV? Speciellt om man är en aktivt enskild näringsidkare som livnär sig på att snickra ihop hemsidor åt folk och företag, Behöver man i en sån situation tänka på att skydda sin logotyp? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
oj, jag menade varumärkes skydd, borde inte ha dragit in mönsterskyddet det är ju för design av produkter som dammsugare osv.
Men varumärkes skyddning av logos för Internet verksamheter är det nånting vanligt och viktigt i Web-design/master branschen? http://www.prv.se/varumarke/start.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Varumärke skyddar väl ditt namn och inte din logotype.
Logotypen skyddas av upphovsrätten och detta skydd träder i kraft utan att du behöver ansöka om det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Frågan är ju om det är värt pengarna.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ic, upphovsrätten verkar vara tillräcklig isåfall för min enskilda lilla firma.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Fast vid Varumärkesansökan får man välja mellan Citat:
<!--QuoteBegin--PRV Varumärkesansökan Steg 2@ Figurmärke Figurmärken är varumärken som består av en figur eller figur och ord i kombination.[/quote] och <!--QuoteBegin--PRV Varumärkesansökan Steg 2 Utstyrsel I vissa fall kan själva varan eller dess förpackning fungera som kännetecken.[/quote] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Eller jag kanske ska omformulera mig. Om jag planerar på att sälja T-shirts med min hemsides logga på, är det viktigt att jag skaffar mig ett mer formellt skydd hos PRV. Eller räcker upphovsrättskyddet för denna försäljningsidé?
Sen även om nån skulle sno min logga och trycka och sälja tröjor själv, då skulle jag aldrig ha råd att stämma och föra en lång och dyr lag process. Innebär det att jag ska skita i ansökan om skydd av nåt slag? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|