Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Byta tjänster - Betala skatt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-27, 11:18 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
I en annan tråd här på WN så togs det upp det här med att betala skatt på tjänster, jag tyckte att det lät galet, så jag var tvungen att ringa till skatteverket och ta reda på hur det faktiskt ligger till.

Min fråga var:
"Om en kompis hjälper mig att måla om, så hjälper jag honom att installera sin dator, behöver vi då betala någon skatt?"

Den första handläggaren sa att det skulle man inte göra, när jag då frågade om det altså var helt lagligt att byta tjänster utan att betala skatt så sa hon att hon skulle kolla upp det. Hon försvann, och någon minut senare har jag en lite äldre och något bistrare tant på tråden.

Jag ställer samma fråga igen och svaret kändes lite underligt. Hon sa att det skall man visst skatta för, vi skulle ta reda på vad en målare tar betalt i timmen, och vad en IT-konsult tar i timmen och sedan betala skatt på det beloppet. Detta låter orimligt i mina ögon. Inga pengar inblandade över huvud taget, och jag hjälper min vän som hjälper mig. Att han som målare oftast inte tar mer än 150 kronor i timmen för jobbet, och att jag som konsult ofta inte tar under 800 kronor tyckte hon också var en faktor som var lite oroande och gjorde hela tjänstbytet orimligt, men att det ändå var så det skall gå till.

Då kom jag med en ny situation. "Förra helgen hjälpte jag min syster att flytta, denna helgen skall hon hjälpa mig", och visst var det samma sak där, vi skall ta reda på vad en flyttfirma tar för att hyra ut en flyttgubbe, och betala skatt på det beloppet. Så om vi båda är panka så har vi inte råd att hjälpa varandra att flytta?

Efter samtalet har jag fått fler idéer, när går gränsen för vad som skall betalas skatt på och inte, om jag är hemma hos en kompis på fest, och innan vi går bestämmer mig för att diska ur vinglasen, skall det då betalas skatt baserat på den lön som en diskare har?

Jag hade ingen aning om dessa regler, och jag har nu bestämt mig för att inte hjälpa vänner och familj, för att inte hamna i trubbel med staten.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017