FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan!!
Till sommaren ska jag ha hand om några servrar som skall stå som ett intärnt nätverk. det handlar om filserver och webserver och det är ganska viktigt att detta fungerar bra. jag har tänkt att jag skall köra freebsd på tre burkar som skall vara identiska (en som tar emot data och sparar, skickar även vidare backup till de andra två datorerna.) min fråga är hur mycekt cpu och minne man behöver för att köra en apache server med mysql och php som kommer användas väldigt mycket. kommer även ha en heldel trafik via samba. det jag har tänkt mig som minimum är ca cpu = 2 ghz minne = 2-3gb hårdisk = 1Tb någon som kan lite om hur mycket desssa saker behöver som kan ge mig lite info. // Rasmus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur många ska använda servrarna? Hur viktig är informationen? Vart ska dem stå, er serverhall?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
det är ca 30 som använder php servern med mysql dygnet runt under två veckor och ca 100 som använder servern att sapara filer på dygnet runt underde två veckorna. servrarna kommer ha 100 mbit till vissa av datorerna men kommer även ha 1gb till de flesta lite svårt att säga de som håller i nätverket vet inte riktigt ännu men det blir antagligen 1000 mbit.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Får ju säga att det var lite overkill att spegla till 2 andra servrar, chansen att båda servrarna poffar samtidigt är ganska obefintlig -- skulle hellre satsa på att lägga pengarna på speglade diskar på vardera server som pengarna till server 3 skulle gå till.
Dvs, 2 servrar med speglade diskar där du kanske kör backup mot ena. Vad det gäller prestanda så tror jag att en Intel Xeon 3060 med ett par fina minnen ~2gb och snabba diskar eftersom det tydligen var mycket trafik som skulle igenom. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|