FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
När jag provade min nydesignade sida i firefox/mac så kunde jag knappt se texten. Men på PC, där jag designade sidan, ser allting bra ut.
Jag har med css satt normaltexten till att vara 75% och viss text till att vara 75% av 75%. Uppenbarligen har jag tänkt fel... Är det bäst att sätta pixlar eller hur skall man göra för att få det att se någolunda lika ut i olika os/browsers? I mitt fall gällde det Verdana, men jag antar att svaret inte har att göra med vilket typsnitt man väljer? Någon som vet hur man skall göra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kör alltid med medium/small/x-small osv. Tycker att det funkar bäst i flest webbläsare och är också ganska intiutivt. Man slipper hålla på och tänka på vad 80% av 90% är som det lätt blir om man har mycket nästlade taggar. Dock ballar IE5 ur (visar en storlek för stort, som om man väljer "textstorlek: större" i menyn), men det känns som att man kan leva med numera, antalet IE5-användare är ganska litet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
body {font-size: small} för att visa att du bygger dina procent på storleken small. (Problemet för IE 5.O kvarstår dock även med denna lösning) I IE7 borde man väl kunna ändra textstorlek även om den är satt som px, eller? För övrigt brukar utseendet i Firefox på Mac och PC vara närmast identiskt. Du kanske snarare menar att det är skillnad mellan IE på pc och Firefox på mac? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använd procent (%) eller em. Båda utgår från användarens inställningar i webbläsaren. Det är ingen höjdare att använda em eller % om du inte använder en flexibel enhet även för sidstrukturen, exempelvis px. I sådana fall kommer inte texten att rymmas så bra i sina "containers" om användaren förstorar texten och det kan bli svårt att läsa. Detsamma gäller om man mörminskar texten; för många tecken på samma rad gör att det blir svårt att hålla koll på vart man är (och svårt att läsa, givetvis
![]() Det är användarna som läser texten och har de ställt in att texten ska vara si eller så stor tycker inte jag att man som utvecklare/ägare/webbnisse ska försöka påtvinga en annan storlek bara för att man själv tycker att det är snyggt. Det finns förmodligen en anledning till att man ställt in viss textstorlek. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Att sätta textstorleken till omkring 75% i body och sedan ange resten i em brukar fungera rätt fint.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag satte 75% i body, det såg bra ut i firefox pc, men såg konstigt ut på firefox mac.
nu skall jag strax prova att sätta "small" (har mac hemma så jag kollar ikväll). Jag konstaterade precis att google skriver <font size="-1"> på sin förstasida och att Webmasternetwork använder css och skriver 8.5pt Verkar klurigt det här... :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Man bör använda sig av relativa storlekar i css. Dvs em, % eller de definierade värdena. Dock, det är mer komplicerat att göra det, och ofta tycker jag inte värt besväret alla ggr, speciellt inte att vara konsekvent genom hela dokument. Probmelet med pixlar är att de är ett så vagt mått i dessa sammanhang.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Värt att kommentera att i princip alla moderna webbläsare har en text-zoom numera. Pixlar är fortfarande det mest precisa värdet: En pixel är alltid en pixel. För pedanten så är pixlar fortfarande gångbart.
För den mindre pedantiska så är en kombination av Procent och Em mest önskvärt. Kod:
html,body { font-size: 100.1% } En Em är lite drygt 16px stor, så om man vill ha motsvarande 12px text så ställer man helt enkelt teckenstorlek till följande: Kod:
p { font-size: 0.8em } Men, som sagt, är man mer hemma med pixlar och känner för det mer så är det gångbart. Ett litet tips i o f, är att undvika 10px storlek, som kan bli lite mindre än tänkt ibland. Tänk på vilket storlek du själv hade viljat läsa en text. 12px är nästan minimum, om du frågar mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Rekommenderad läsning för alla:
The 100% Easy-2-Read Standard http://www.informationarchitects.jp/100e2r |
|||