Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken storlek på text är bäst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-04, 18:07 #1
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
swans avatar

När jag provade min nydesignade sida i firefox/mac så kunde jag knappt se texten. Men på PC, där jag designade sidan, ser allting bra ut.

Jag har med css satt normaltexten till att vara 75% och viss text till att vara 75% av 75%. Uppenbarligen har jag tänkt fel... Är det bäst att sätta pixlar eller hur skall man göra för att få det att se någolunda lika ut i olika os/browsers?

I mitt fall gällde det Verdana, men jag antar att svaret inte har att göra med vilket typsnitt man väljer?

Någon som vet hur man skall göra?
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 18:13 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag kör alltid med medium/small/x-small osv. Tycker att det funkar bäst i flest webbläsare och är också ganska intiutivt. Man slipper hålla på och tänka på vad 80% av 90% är som det lätt blir om man har mycket nästlade taggar. Dock ballar IE5 ur (visar en storlek för stort, som om man väljer "textstorlek: större" i menyn), men det känns som att man kan leva med numera, antalet IE5-användare är ganska litet.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 19:01 #3
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by swan@Feb 4 2007, 19:07
När jag provade min nydesignade sida i firefox/mac så kunde jag knappt se texten. Men på PC, där jag designade sidan, ser allting bra ut.

Jag har med css satt normaltexten till att vara 75% och viss text till att vara 75% av 75%. Uppenbarligen har jag tänkt fel... Är det bäst att sätta pixlar eller hur skall man göra för att få det att se någolunda lika ut i olika os/browsers?

I mitt fall gällde det Verdana, men jag antar att svaret inte har att göra med vilket typsnitt man väljer?

Någon som vet hur man skall göra?
Om man vill sätta procentstorlekar så bör man sätt någon fast grundstorlek att bygga på (du säger du sätter procent men av vad?) Sätt t ex:
body {font-size: small}
för att visa att du bygger dina procent på storleken small. (Problemet för IE 5.O kvarstår dock även med denna lösning)

I IE7 borde man väl kunna ändra textstorlek även om den är satt som px, eller?

För övrigt brukar utseendet i Firefox på Mac och PC vara närmast identiskt. Du kanske snarare menar att det är skillnad mellan IE på pc och Firefox på mac?
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 19:15 #4
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Reg.datum: Dec 2006
Använd procent (%) eller em. Båda utgår från användarens inställningar i webbläsaren. Det är ingen höjdare att använda em eller % om du inte använder en flexibel enhet även för sidstrukturen, exempelvis px. I sådana fall kommer inte texten att rymmas så bra i sina "containers" om användaren förstorar texten och det kan bli svårt att läsa. Detsamma gäller om man mörminskar texten; för många tecken på samma rad gör att det blir svårt att hålla koll på vart man är (och svårt att läsa, givetvis ).

Det är användarna som läser texten och har de ställt in att texten ska vara si eller så stor tycker inte jag att man som utvecklare/ägare/webbnisse ska försöka påtvinga en annan storlek bara för att man själv tycker att det är snyggt. Det finns förmodligen en anledning till att man ställt in viss textstorlek.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-04, 22:56 #5
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Reg.datum: Feb 2004
Att sätta textstorleken till omkring 75% i body och sedan ange resten i em brukar fungera rätt fint.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-05, 10:00 #6
swans avatar
Medlem

Medlem
swans avatar

Jag satte 75% i body, det såg bra ut i firefox pc, men såg konstigt ut på firefox mac.

nu skall jag strax prova att sätta "small" (har mac hemma så jag kollar ikväll).

Jag konstaterade precis att google skriver <font size="-1"> på sin förstasida och att Webmasternetwork använder css och skriver 8.5pt

Verkar klurigt det här... :-)
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-05, 11:37 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Man bör använda sig av relativa storlekar i css. Dvs em, % eller de definierade värdena. Dock, det är mer komplicerat att göra det, och ofta tycker jag inte värt besväret alla ggr, speciellt inte att vara konsekvent genom hela dokument. Probmelet med pixlar är att de är ett så vagt mått i dessa sammanhang.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-05, 12:27 #8
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem

Värt att kommentera att i princip alla moderna webbläsare har en text-zoom numera. Pixlar är fortfarande det mest precisa värdet: En pixel är alltid en pixel. För pedanten så är pixlar fortfarande gångbart.

För den mindre pedantiska så är en kombination av Procent och Em mest önskvärt.

Kod:
html,body { font-size: 100.1% }
Garanterar att texten aldrig blir för liten för att läsa i Internet Explorer (med teckenstorlek liten).

En Em är lite drygt 16px stor, så om man vill ha motsvarande 12px text så ställer man helt enkelt teckenstorlek till följande:

Kod:
p { font-size: 0.8em }
Rent ärligt är det här det mest flexibla sättet. Ifall man vill vara lite klyftig kan man också ställa in font-size för body till 63% vilket är ungefär 10px. Då kan man räkna em i runda och fina tal, eftersom en em då är 10px.

Men, som sagt, är man mer hemma med pixlar och känner för det mer så är det gångbart. Ett litet tips i o f, är att undvika 10px storlek, som kan bli lite mindre än tänkt ibland. Tänk på vilket storlek du själv hade viljat läsa en text. 12px är nästan minimum, om du frågar mig.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-05, 12:40 #9
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem

obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar

Rekommenderad läsning för alla:

The 100% Easy-2-Read Standard
http://www.informationarchitects.jp/100e2r
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-05, 12:46 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by obe@Feb 5 2007, 12:40
Rekommenderad läsning för alla:

The 100% Easy-2-Read Standard
http://www.informationarchitects.jp/100e2r
Kanske värt att notera att det är teckenstorleken eller radhöjden som är de värsta boxarna i dramat (även om de bidrar), något många glömmer är radbredden.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017