Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bli vinnare på sökmotorerna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-02, 14:49 #1
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
Validating

Jag har spenderat en hel del tid med att skriva en guideline för sökmotoroptimering.

Den reflekterar inte bara själva sökmotoroptimeringen utan även de faktorer som kan vara avgörande för att lyckas.

Skulle vilja ha lite synpunkter.
Är det någonting jag missat att skriva om eller finns det oklarheter?.

Snälla, hjälp mig att göra den ännu bättre!.

http://www.seo.se/bli-vinnare-pa-sokmotorerna.asp
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-02, 14:59 #2
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

En superguide!

Det har du verkligen gjort bra. Det fanns en hel del matnyttigt och lättsmält där.

Fem jordgubbar av fem möjliga.

Problemet med seo.se är att man aldrig kommer ifrån sidan. Ett enormt innehåll som bara blir bättre och bättre.

Gud välsigne dig!

/Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-02, 15:04 #3
Validating

Validating

****rodnar****

:-) Tack :-)

När nu plöjt igenom, återkom gärna med synpunkter (för du läste väl inte igenom allt på endast 10 minuter :-)
Oläst 2006-12-02, 15:12 #4
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Jodå, både läst och kan bli förhörd om innehållet om så krävs. Har begåvats med ett fotografiskt minne. Kommer jag på något som saknas eller är felaktigt så ska du få bli den första att höra det.

Ingen orsak, det är du som ska ha tack som "strör pärlor för ..." Och alldeles gratis dessutom...

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-02, 15:16 #5
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Tack så mycket. Lärde mig som vanligt något nytt
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-02, 15:23 #6
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Bah, jag som precis blev klar med 1-25 i er optimeringsskola och försöker smälta intaget och så kommer ännu mera man bara inte kan ge fasen i att läsa

Mycket bra information ni kommer med, har lärt mig massor bara idag
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-02, 16:17 #7
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Rik på innehåll och mycket läsvärd artikel. Därom är vi överens.

Men några kritiska kommentarer till innehållet ville du ha:

Texten under rubriken "Tidskrifter" är lite fattig. Vad vill du säga egentligen, att vi skall lära oss journalistiskt arbete fungera mer som tidskrifter - säg det då. Det räcker huromshelst knappast med att köpa massa tidskrifter. Man måste arbeta hårt på att bli en slipad skribent, både innehållsligt och stilistiskt. (Och förresten gäller det inte endast tidskrifter, utan tidningar generellt, tidskrifter har faktiskt ofta lite för långa artiklar för att passa webben)

Det är inte sant att SM:erna endast ser till enskilda sidor, de ser också till deras plats i en helhet. Det betyder att hela siten och varje enskild sida är viktig!

Tesen att man skall skriva om 1 sökord på en sida och om ett annat på en annan står (i någon grad) i motsättning till tesen att man skall skriva om 1 sökord på flera mindre sidor istället för i en lång.
Och i vilken grad är detta taktiskt? Åtminstone borde det sägas något om rubrik och innehåll på de olika sidorna optimerade för samma ord.

Angående verktygen för sökordsanalys så tror jag inte att de är speciellt bra - vadom Adword?

Sandlådeavsnittet är nog lite tunt va? (hrmm) Vad är en sandlåda? Drabbar den sidor eller siter?
Skall man lägga up de där 30 sidorna från dag 1 eller vad? Är inte 500 sidor att föredra?!

Stycket om sökordsdensitet tycker jag är lite.... ja, onödigt kanske.

Vadom kommantarsfunktioner? (uppdaterar innehållet)

Och till siste en fråga: hur skall man se på förhållandet mellan värdet av att ta bort "gammalt" innehåll och ha så mycket innehåll som möjligt? Dvs: vad innebär uppdatering?

Några språkliga kommentarer:
sidan [komma!] så finns
så [på!] sökmotorerna
[På!] Sidorna som
[för!] vilket sökord man skriver
Den sista satsen i stycker Domännamn är tvetydig - vad har visat sig effektivt?
"såse" ??
"enn" ??

Tack för den givande läsningen!
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-02, 16:58 #8
Validating

Validating

Citat:
Originally posted by Vikarien@Dec 2 2006, 17:17
Rik på innehåll och mycket läsvärd artikel. Därom är vi överens.

Men några kritiska kommentarer till innehållet ville du ha:

Texten under rubriken "Tidskrifter" är lite fattig. Vad vill du säga egentligen, att vi skall lära oss journalistiskt arbete fungera mer som tidskrifter - säg det då. Det räcker huromshelst knappast med att köpa massa tidskrifter. Man måste arbeta hårt på att bli en slipad skribent, både innehållsligt och stilistiskt. (Och förresten gäller det inte endast tidskrifter, utan tidningar generellt, tidskrifter har faktiskt ofta lite för långa artiklar för att passa webben)

Det är inte sant att SM:erna endast ser till enskilda sidor, de ser också till deras plats i en helhet. Det betyder att hela siten och varje enskild sida är viktig!

Tesen att man skall skriva om 1 sökord på en sida och om ett annat på en annan står (i någon grad) i motsättning till tesen att man skall skriva om 1 sökord på flera mindre sidor istället för i en lång.
Och i vilken grad är detta taktiskt? Åtminstone borde det sägas något om rubrik och innehåll på de olika sidorna optimerade för samma ord.

Angående verktygen för sökordsanalys så tror jag inte att de är speciellt bra - vadom Adword?

Sandlådeavsnittet är nog lite tunt va? (hrmm) Vad är en sandlåda? Drabbar den sidor eller siter?
Skall man lägga up de där 30 sidorna från dag 1 eller vad? Är inte 500 sidor att föredra?!

Och till siste en fråga: hur skall man se på förhållandet mellan värdet av att ta bort "gammalt" innehåll och ha så mycket innehåll som möjligt? Dvs: vad innebär uppdatering?

Några språkliga kommentarer:
sidan [komma!] så finns
så [på!] sökmotorerna
[På!] Sidorna som
"såse" ??
"enn" ??

Tack för den givande läsningen!
Tack för dina synpunkter.
Jag skall ta dom i beaktande.

Citat:
Det står inte att man skall följa allt som tidskrifterna gör. Studera hur dom fångar din uppmärksamhet och överför den kunskapen till din site.
På så sätt kanske besökaren stannar till och även läser din text.
Var kanske inte tillräckligt tydlig där. Skall redigera lite.

Citat:
Så sant!
Sidorna är trots allt siten.

Citat:
Tror du missuppfattat, eller så förstår jag inte vad du menar.
Mixa inte flera viktiga sökord på samma sida.
Skriv fler sidor per sökord.
Skriv hellre fler sidor än en lång (som min guide, fast den är inte skriven ur seo synpunkt :-).

Citat:
Står om Adwords specifikt.
Kompletterade med det nu, tack!

Citat:
Skall komplettera lite, håller med.
Bygg innehåll på din site över tid, Tanken är att man skapar 30 sidor innan siten är klar för att "temabestämma" siten och få ut den!

Citat:
Knappast onödigt att göra även om få gör det.
Det finns anledningar till att vissa lyckas med optimeringar.
Kanske onödig eftersom jag inte talar om något värde :-)

Citat:
Förstår inte, utveckla gärna.

Citat:
Det är ju upp till siteägaren.
För sökmotoroptimering är det ju bra med mycket sidor ich information.
Det är dock inte bra om det finns likadana sidor, gammal och ny.
En uppdatering ??

Citat:
sidan [komma!] så finns
så [på!] sökmotorerna
[På!] Sidorna som
"såse" ??
"enn" ??
Visst finns det språkliga fel.
Det kommer att justeras :-)

Tack för dina synpunkter!.
Oläst 2006-12-03, 07:35 #9
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Intressant Hans.

Inget "nytt", och våra åsikter går säkert isär på fler än ett ställe, men en bra sammanställning som många säkert ser som en jättebra utgångspunkt. Jag motsvarar nog inte "genomsnittsläsaren" av det du skriver, men personligen skulle jag helst ha sett mer diskussion kring hur och varför istället för vad.

Ett stycke som jag saknar är "framtiden". Vad tror du om hur utvecklingen kommer att gå. Vilka av de "metoder för att lyckas" som du beskriver är viktigast imorgon, och vilka kommer troligen att ha mindre "värde".

Kommer kanske på fler kommentarer när jag läst igenom det några gånger till.
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-03, 12:25 #10
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Det är bra skrivet och väl sammanfattat. Det är två punkter som jag själv skulle förtydliga en aning. Dels är det värdet av inlänkar, där man skulle behöva trycka mer på att ankartexten anses oerhört viktigt av just google.
Den andra punkten är frågan om redirects i inlänkar, där det i och för sig finns en diskussion om hur länkarna ska se ut men där det allmänt anses att en redirect 301 Permanently Moved tolkas som en riktig länk av åtminstone Google.

Din slutsats att länkstrategier bör överlåtas till proffsen får väl skrivas upp på marknadsföringskontot, Det går att göra väldigt mycket även som glad amatör. Den sista biten från plats 2 till 1 i google är trög även för ett SEO-proffs.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017