Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domän stulen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-04, 13:28 #1
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Jag beställde en domän den 30 november hos Loopia som bygger på information som endast ett fåtal människor kan ta del av. Om man däremot ser domännamnet kan i stort sett alla lätt räkna ut att vad det är och att den kommer bli mycket värdefull.

Jag betalde denna först igår (3 december) då i stort sätt ingen annan kan känna till namnet och kände därför ingen brådska. Idag till min förskräckelse ser jag att jag inte fått den och har bara mig själv att skylla. Någon annan köpte den under gårdagen och jag börjar fundera lite på om det är ren slump egentligen då jag sett det hända innan.

Några whoissidor och loopia kan ha sett att jag gjort sökningar på detta domännamn. Man börjar fundera på om det finns någon som sitter och granskar sökningar (beställningar?) för att ta bra domäner.

Denna domän är såklart redan borta och ska försöka köpa loss den med förhoppning om att killen inte inser dess värde. Men i framtiden bör man kanske tänka över vilka sidor man gör sökningar på? Var vågar man kolla om domäner är lediga, var vågar man göra whois?

Är jag paranoid efter att haft oturen med sånt här ett par gånger eller vad anser ni?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 13:39 #2
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Haha, roligt nog så har jag funderat över precis samma sak tidigare..

Tror inte loopia sitter och kontrollerar sökningar, men finns säkert något mindre oseriöst bolag som gör det. :unsure:
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 13:47 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
För ett par år sedan var detta mycket vanligt. Kontrollera bara domännamn hos företag du litar på.

Jag kan garantera att vi inte på något sätt följer upp vilka sökningar som görs och jag förmodar att det inte heller sker hos våra konkurrenter.

Jag har svårt att tro att någon på Loopia ligger bakom.

Faktum är att det kan vara en ren slump också. Jag har många gånger sett både idéer och namn dyka upp för att någon annan fick samma idé. För ett par månader sedan registrerade jag ett domännamn och fick senare veta att en bekant fått samma idé och skulle registrera domännamnet någon dag senare.

Själv köper jag hellre ett par domännamn för mycket, så jag slipper gräma mig över idéer som inte blivit något.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 13:50 #4
Sanisa Sanisa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Sanisa Sanisa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Har aldrig blivit drabbad personligen, dock har tanken slagit mig när man suttit och letat bra domännamn. Men jag tror och hoppas att de flesta bolagen är såpass seriösa att man inte skall behöva vara rädd för att det skall hända.

// Jonas
Sanisa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 14:01 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Detta fallet gäller det något som man till 100% måste ha insiderinformation om, därav jag ser det som liten risk att det är ren slump. Har suttigt och bevakat den ett tag då sånt här först brukar läcka två till fyra månader längre fram i tiden.
Men men, jag får bita i det sura äpplet och leva vidare =)

I fortsättningen kommer jag betala fakturor i tid och endast göra domänsökningar hos jonny. Gissa vem som kommer få det het om öronen nästa gång detta händer ;-)
Oläst 2006-12-04, 14:07 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Danski - nu framgår det inte vilken tld som det handlar om, men låt mig gissa att det handlar om en cno-domän..

Jag har ett otal gånger skrivit om Domainkiting/Domaintasting och jag vet med bestämdhet att jag läst att ICANN-registrererna (Capitoldomains, Domaindoorman och Belgiumdomains) som använder sig av "domibot".

Läs denna länk DNS Stuff forum inlägg eller googla på "www.domibot.com". Sidan är nertagen numera och jag tror inte att någon lyckats spåras de verkliga ägarna, men i flera forum påstås det att whoisportar hos större registrarer avlyssnas. Om det är så eller om det handlar om att registrarer säljer sökningarna till andra (som enom blivit anklagade för) låter jag vara osagt - men att det förekommer.

Jag kommer inte ihåg om det är i inlägget ovan som representant för domibot svarar killen som hade sökt på domänen att (trots att domänen är kidnappad, dvs inte registrerad på riktigt utan i add/drop-schema) så skriver domibot att domänen i fråga är värd $950 dollar för dem...

Så låt oss hoppas att det är frågan om en tillfällighet.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 14:07 #7
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Vi kontrollerar givetvis inte vad våra kunder söker på, eller beställer, för domännamn.

Danski, kan du berätta vilket domännamn det gäller?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 14:12 #8
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Been there done that...

Paranoid eller ej, men jag söker alltid bara en gång på ett namn hos en stor registrar. Har fått för mig att de mindre söktjänsterna bör man akta sig för (Vet aldrig vad det är för mupp som läser loggarna.) Jag menar: Varför skulle en sida som inte erbjuder domänregistreringar erbjuda gratis domännamnssökningar? Service javisst. Men det kan också vara mindre ädla motiv bakom.

Därmed inte sagt att små domänsöksidor är skojare, men om ett domännamn är tillräckligt värdefullt. Varför chansa? Better safe than sorry...

Antagligen är man bara paranoid som sagt, och allt är bara tillfälligheter. Det finns en hel del domänhandlare i stora vida världen som sitter och klurar på bra domännamn. Kanske har man själv tagit ett namn mitt framför näsan för någon?

Happy hunting!

/S

Edit: Konstigt ordval.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 14:15 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by JonathanS@Dec 4 2006, 15:07
Vi kontrollerar givetvis inte vad våra kunder söker på, eller beställer, för domännamn.
Danski, kan du berätta vilket domännamn det gäller?
PM, det är lite känsligt än så länge =)

Edit: Det gäller en .com
Oläst 2006-12-04, 14:24 #10
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
.com eller .se?
bonsai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017