FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi funderar på att utveckla en generell community plattform med iden att den
ska säljas till kommersiella sajter som vill integrera en community på sin site eller de som vill starta en egen community. Funktionaliteten kommer bli ganska omfattande med forum, gästbok, fotoalbum,egen presentation, dagbok, omröstningar, internt mailsystem m.m. Men frågan är om det finns en marknad för detta, vad tror ni? Hur skulle en prissättning se ut, vad är viktigt vad gäller teknik mm ? Alla synpunkter mottages tacksamt. Eller finns det redan så många alternativ, tex forumsystem som detta, invisionboard, phpBB mfl Men de måste väl användas med en "open source" licens? Det kanske är avskräckande för företag/siter..funderar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Beträffande community för integration i en sajt tror jag marknaden är ganska snål på det. Dels för att det finns alternativ i form av forum, gästböcker etc, dels för att företag nog mer är intresserade av groupwareprojekt om dom nu ska ha nått för "intern" kommunikation. Sajter som är stora kommersiella och med inriktning mot communityfierbara tjänster har oftast redan sin lilla community. Men.. Med en bra säljare kan man sälja kylskåp till eskimåer.. Så kanske.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
För man måste väl dela med sig av de förändringar man gör med Open Source om jag förstått det rätt...? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
som du kan se i något tidigare inlägg här på WN, om du söker lite så, har jag efterfrågat något liknande. har ännu inte hunnit komma till ett avslut för planerna men som det ser ut nu så blir det antagligen så att jag kommer leja ut arbetet och på så sätt få ett mer eller mindre skräddarsytt community-system.
vad jag sett då jag tittat på alternativen är just att de färdigskrivna systemen oftast är alldeles för generella och därför inte av samma intresse som det är med ett skräddarsytt (precis som med allt annat). men tilläggas till detta är att det inte är alltför svårt att skriva ett eget communitysystem varav det finns väldigt många villiga resurser att tillgå för utveckling av skräddarsydda system till en överkomlig summa. slutsatsen jag dragit utav mina efterforskningar är: att sälja ett generellt community-system när det redan nu finns en hel hög olika community-system som är gratis är nog väldigt svårt.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om jag skulle starta en community idag så skulle jag gå den vägen. Då kunde jag koncentrera mig på de unika delarna och slippa återuppfinna forum, meddelanden, nyheter osv igen. Fast jag skulle släppa mina egna plug-ins som Open Source. Jag anser att fördelarna uppväger nackdelarna med marginal, men det är en helt annan diskussion. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja kanske är marknaden alldeles för liten för detta...
Nåväl om man nu skulle hitta en köpare, vi har ju redan en kodgrund som med smärre korrigeringar kan användas som generell plattform, vad skulle ett rimligt pris ligga på tror ni ?..om en etablerad site skulle vara intresserad |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() näe, skämt och sido. är väldigt svårt att bedöma hur mycket ett arbete är värt utan att ha något konkret att utgå ifrån - som vi även diskuterat tidigare i olika former. är antagligen ni själva som bäst kan bedöma hur mycket det är värt med avseende på antal timmar ni spenderat på utveckla, omfattningen av det ni åstadkommit, efterfrågan på marknaden (samt prisalternativ till att köpa från er), huruvida man får ensamrätt på koden osv (får man inte det sjunker priset en hel del). kommer ni fram till något rimligt pris är ni välkomna att höra av er till mig per PM eller mail eftersom jag ligger i funderingarna att inhandla ett dyligt system på ett eller annat sätt. ger ni mig ett prisförslag kan jag ta med er i bedömningen.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Var själv för ett tag sedan på jakt efter ett bra bas-community men beslutade i ganska tidigt skede att utveckla allt själv.
Jag tror det är två problem om man skulle göra ett bas-community för att sälja: * Hitta potentiella köpare * Flexibiliteten på funktioner måste vara så omfattande att det går att applicera på olika branscher. Eftersom marknaden är svårdefinerad måste nog prislappen också vara väldigt hög för att det ska löna sig och då gäller det ju att man har ett bra system. Nåja, mina egna erfarenheter av att bygga ett generellt system (jag har baserat två siter på vårt system) är dels en bra samling nyttiga "libraries", men också att man tänker på effektivitet. Om man ska applicera sitt community på en site med hundratusentals besökare måste det också fungera bra, det har varit mitt svåraste problem. Jag har iofs löst mycket av prestandaproblemen med servercache, men det går ju inte att basera alla lösningar på cache. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Detta förutsatt att man inte säljer koden vidare eller säljer produkter vidare som baseras på den modifierade koden. Jag vet inte hur licensen till phpbb mfl ser ut, men jag skulle tro att det är klartecken på att modifiera koden till ett eget privat forum att ha på sin egna sida. Den dagen man vill sälja sitt modifierade forum till någon så är det dock stopp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
<off=topic>
Ja, jag var väl lite otydlig. Ingen tvingar dig att dela med dig av det du har gjort, men här var det frågan om en kommersiell produkt. Jag menar att det du skapar, baserat på Open Source kod, kommer automatiskt att bli Open Source licensierat (GPL 2b). Om du säljer/distribuerar den vidare så kommer du att ha delat med dig. Det ser licensen till. Det är därför Microsoft kallar Open Source för "virus"... </off=topic> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|