Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mer rättigheter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-25, 15:59 #1
Atlas Atlas är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2003
Nykomling

För några år sedan så utvecklade och designade jag en website åt ett medelstort företag i Malmö. Jag tog betalt för grund design och layout och sedan betalt per sida som kunden ville ha utöver detta.

Nu har det fallit sig som så att det medelstora företaget köpts upp av ett större bolag och nu har jag fått ett mail från den nya ägaren. Klipper här in det väsentliga i mailet (har ersatt urpsprungskunden med *företaget* och alla bolagens verksamhet med *företag*) då jag inte vill avslöja min kund:

Citat:
Jag arbetar som administratör med 4 andra *företag* runtom i Sverige som är i färd med att samköra våra hemsidor med *företaget*, eftersom vi ingår i samma "*företag*-koncern". Nu skulle jag behöva dokumenten som denna sajt är uppbyggd av, eftersom vi dels tänkte använda *företaget* hemsida som mall gällande struktur och innehåll, dels återanvända det innehåll som redan finns inskrivet.
Frågan är hur skall jag hantera detta? Skall jag bara lämna över rubbet eller har jag rätt till ersättning om de vill utöka användningen av mitt material? De kan ju ta grundkoden från mina html-dokument och använda den om de vill. Enda som hindrar dem just nu är att det är jag som sitter på accessen till webhotellet men den har de ju rätt till så.
Vad göra?

Nämnas kanske skall att jag har väldigt bra relation till ursprungskunden.
Atlas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-25, 16:12 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare

Vad sålde du från början ?
Rätt att använda sidornas layout eller rätten till layouten ??
Kan till viss del framgå av kostnaden för sidorna hög kostnad = hela rätten,
detta ämne har tagits upp i annan tråd, vikten av att vara tydlig när något säljs/görs...
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-25, 16:45 #3
Nykomling

Nykomling

Läste den tråden men tyckte inte jag fick svar på mina frågor där. När jag gjorde jobbet så skrev vi inget avtal utan allt var muntligt, var helt enkelt att företaget behövde en ny website och jag gav dem det. Inga papper skrivna tyvärr. Tog inget överpris för siten men gav ju heller inte bort den gratis.

Enligt mig så har jag ju sålt den "as is", inte för reproducering till ett större antal sidor till fler/större företag.
Oläst 2004-03-25, 16:53 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
allt var muntligt
Är iof lika bindande som skrifligt men bevisningen är ju svårare, vad ex v en rätt skulle ta ställning till vid en process är hur uppfattade köparen rättigheterna, och vad sas....

Innehållet borde väl komma från kunden??? så vem det tillhör är ju ganska enkelt i så fall, frågan är ju vem strukturen tillhör, med detta underlag som finns här kan i vart fall inte jag avgöra vem som har rätten, det blir bara en massa om, kanske osv....
Den som bäst kan svar på frågan är nog du själv (du har ju vad som sagt vid affären).

Vad får man för rättighet för det priset och motsvarande hemsida på marknaden är nog en bra ledtråd....
Oläst 2004-03-25, 17:05 #5
Nykomling

Nykomling

Hmm, ligger mycket i det du säger men frågan kvarstår. Ok om de kör vidare siten på det sätt som den byggdes för men skall de helt plötsligt använda MIN struktur för andra siter så borde väl det vara stopp där? Företaget jag sålde siten till har betalt för en site i det skick jag gjort den, inte för att skapa 4 siter baserade på den första.

Borde kunna få ut något av detta tycker jag eller skall jag bara knipa käft och ge dem rubbet?
Som du säger så är ju content deras så det har de ju full rätt till.
Oläst 2004-03-25, 17:19 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Företaget jag sålde siten till har betalt för en site i det skick jag gjort den, inte för att skapa 4 siter baserade på den första.
Det beror ju på rättigheterna ?
Användarrättighet till strukturen eller rätt till strukturen även att ändra, utöka, publicera i flera ex osv...
Frågan går tillbaka vad har sagts vid affärenoch vad är marknadspriset osv...
Du har ju fritt fram att försöka fakturera mer, att processa är sällan lönsamt troligen är det ett sk småmål (under 1/2 basbelopp) kostnaden som vinnande part får är långt under verklig kostnad...
Oläst 2004-03-25, 17:48 #7
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Som jag ser det är det bara att lämna över materialet. Du har tyvärr inget att sätta emot. Jag har själv nyliken upplevt en snarlik situation, och jag tyckte det var viktigare att behålla en god relation och på så sätt kanske få framtida uppdrag. Däremot fakturerade jag för min arbetstid för att sammanställa materialet, bränna det på en CD och skicka det.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-26, 02:56 #8
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
madwax madwax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Man kan ju alltid hävda den ideella rätten enligt URL. Eftersom det inte är utvecklat i något sorts anställning så har den nye ägaren inte rätt att göra några större ändringar i det skapade verket. Jag har för mig att det var paragraferns 2,3,4,11 och 28 i URL som det hänvisades till...

Man kan ju försöka nämna detta i samband och kräva lite ersättning, men som sagt förmodligen kommer det inte att gå... =/
madwax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-26, 10:39 #9
Nykomling

Nykomling

Tackar för era svar, tyvärr fick jag inte det svar jag hoppats på men man kan ju inte få allt här i världen
Får ge dem vad de vill ha och nämna lite om vad jag tycker och tänker om det hela på ett snyggt sätt, så kanske man får ut en krona eller två, vi får se.

Om det är fler som har åsikter eller erfarenheter om något liknande så hör gärna av er.
Oläst 2004-03-31, 12:31 #10
Nykomling

Nykomling

Fått lite me r nfo om vad de skall göra nu och det handlar tydligen om kopiering i 4 exemplar av min orginal-site. Detta borde väl vara fel? Jag borde ha rätt till ersättning för detta?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017