FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
På min sajt har jag en länk som går vidare till en annonsör. Jag vill kunna se i min statistik hur många som klickat sig vidare.
Jag vill också att min annonsör ska få nytta av inlänken från min sida. Någon därute som har en enkel lösning? B) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Förenklat: href=länk onclick(javascript:klickräknare)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Hmm.. vetetusan om det där är den bästa. Google själva kör ju med onclick="this.href='ny_url'" där ny url är en "icke-riktig" url (dvs en som det räknas via).
De använder även onmousedown på google.com. Jag har för mig från nånstans att onclick inte är riktigt optimalt (läs: körs inte i alla browsers/alla lägen innan besökaren redan har flyttats från sidan). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack robertsson och grazzy!
Har ni var sin kodsnutt vi alla kan få kika på och kommentera B) så ska vi nog snart komma till en bra lösning! Är onkeypress något vi ska ta med i tankarna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Finns det månne redan någon smart lösning för detta om man kör Google analytics?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
En snygg lösning som du kan använda är tex den som på http://www.seobook.com/archives/001370.shtml i asclick.js. Du hookar onload med en funktion som lägger till lite grejer på _alla_ dina länkar. Då kan du enkelt lägga till en funktion som tex anropar via ajax eller liknande en sida på din server med en parameter som är = a.href-värdet (då kan du tracka vilka länkar som klickas, samt vilket ip som gjorde det, kanske lite cookies och annat gull).
Titta på asclick.js, det borde förklara det mesta för dig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|