Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kvalitetsresultat i AdWords

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-17, 02:48 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag sitter precis och går igenom en massa sökord i en av mina AdWords-kampanjer. Jag noterade därför att samtliga annonser har "Kvalitetsresultat: Jättebra".

De flesta av mina sökord är relevanta. Men nästan samtliga annonser pekar mot webbsidans förstasida. Orden är därför relevanta för min butik men inte för själva landningssidan. Det får mig att fundera över hur Google egentligen bedömer kvalitén på en annons? Jag har läst Googles egna riktlinjer och guider, men jag får det inte riktigt att gå ihop med mina kvalitetsresultat.

Är det normalt att alla sökord i en kampanj får 8/10, 9/10 och 10/10, eller är det bara jag som har haft tur? Det finns flera annonser som jag skulle vilja ändra (peka till en enligt mig mer relevant landningssida), men jag vet inte riktigt om jag vågar.

Hur ser era kvalitetsresultat ut enligt Google?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 04:58 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
På din första fråga: Kvalitetsresultat i AdWords, Är "Jätte bra" standard?
Nej.
På din andra fråga: Hur ser era kvalitetsresultat ut enligt Google?
Jag har plockat bort de ord som inte rankade som "Jättebra" och endast fokuserat på de som rankar "Jättebra.

Google har ju gjort en massa ändringar den senaste tiden.
Nu t.ex. så avgörs din kvalitet 'live' vid varje sökning som görs.

Om vi förutsätter att din landningssida och annonstext är något så när relevant, så är CTR den viktigaste parametern som avgör din Quality Score.

Alla dina annonsers/kampanjers CTR påverkar varandra.
Säg att du t.ex. kört kampanjer tidigare till en viss landningssida med en hög CTR.
Om du nu skapar en nu kampanj med exakt samma landningssida så kommer du tillgodogöra dig en hel del pluspoäng i Quality Score p.g.a. att du din historik ser bra ut.
Det är nog inte så många som tänker på att varje enstaka sökords CTR i hela Adworskontot påverkar framtida annonnsers Quality Score.

Det betyder att det inte är direkt bra att ha kampanjer med låg CTR, eftersom det kommer att påverka din Quality Score på kampanjer i framtiden.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 07:56 #3
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Håller med om att CTR är den viktigaste faktorn, och jag har även sett att 2 lika www adresser rullar på Adwords så att alla Googles regler funkar jämt är väl att ta med en nypa salt.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 02:20 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det verkar mycket riktigt som om CTR är avgörande. Jag upptäckte att jag har 7/10 på ett fåtal ord. Typiskt nog så är det mina viktigaste ord. Det finns flest annonsörer på dessa ord - vilket medför en något lägre CTR och därmed längre relevans enligt Google.

Jag ska förmodligen ta bort en del annonser med låg CTR och se om det gör någon skillnad för andra sökord.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 02:25 #5
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 18 2008, 20:20
Det verkar mycket riktigt som om CTR är avgörande. Jag upptäckte att jag har 7/10 på ett fåtal ord. Typiskt nog så är det mina viktigaste ord. Det finns flest annonsörer på dessa ord - vilket medför en något lägre CTR och därmed längre relevans enligt Google.

Jag ska förmodligen ta bort en del annonser med låg CTR och se om det gör någon skillnad för andra sökord.
Har du gjort några splittester i Adwords på annonstexten?
Om inte, gör det tills du har en text med så hög CTR som det bara är möjligt.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 04:13 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by WebboT@Nov 19 2008, 03:25

Har du gjort några splittester i Adwords på annonstexten?
Om inte, gör det tills du har en text med så hög CTR som det bara är möjligt.
Japp. De annonserna där jag har butikens namn i Titeln ger högre CTR än de där jag har sökordet. Tvärtemot vad Google skriver i sina tips och rekommendationer alltså.

Mina annonser med bred matchning har även bättre kvalitetsresultat än de med exakt matching. Kan det ha att göra med att annonserna då visas på lite mer udda sökord som inte så många andra köper? Ligger man ensam med en annons så brukar det ge hög CTR.

Överlag så vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till Googles rekommendationer. Det ser ut som om mina kampanjer går bra, men när jag börjar trixa och försöker förbättra saker så blir det bara sämre.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 08:01 #7
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by Gustav@Nov 19 2008, 05:13
Japp. De annonserna där jag har butikens namn i Titeln ger högre CTR än de där jag har sökordet. Tvärtemot vad Google skriver i sina tips och rekommendationer alltså.

Mina annonser med bred matchning har även bättre kvalitetsresultat än de med exakt matching. Kan det ha att göra med att annonserna då visas på lite mer udda sökord som inte så många andra köper? Ligger man ensam med en annons så brukar det ge hög CTR.
Kruxet är väl numera att alla testar med sökordet i title och då ser ju sökresultatet väldigt stereotypt ut när ALLA har lika i title.
Är det också ett välkänt företagsnamn så kan det funka bättre men annars är väl regeln att Google har rätt i sina rekomendationer.

Angående att bred matchning hos dig har bättre resultat är lite ovanligt men som du sa så har du inte full koll på vilka sökord du visas på, men det kan du få om du går in i rapportcentret och skapar en rapportmall på "Sökförfrågansrapport".

Dock så finns det en sak du kommer att upptäcka som du inte gillar och det är på ca 1/3 av trafiken så talar Google inte om vad ordet var utan det står bar en unik sökfråga typ, men för resten ser du ju.
Därefter kan du då ta bort ordkombinationer du inte vill ha som ex varumärkesöverträdelser, kombinationer typ sämst i test

Och de orden du gillar gör du sen en unik annonsgrupp på med unika texter.

Lycka till Gustav.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 18:33 #8
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Citat:
Originally posted by WebboT@Nov 17 2008, 05:58
På din första fråga: Kvalitetsresultat i AdWords, Är "Jätte bra" standard?
Nej.
På din andra fråga: Hur ser era kvalitetsresultat ut enligt Google?
Jag har plockat bort de ord som inte rankade som "Jättebra" och endast fokuserat på de som rankar "Jättebra.

Google har ju gjort en massa ändringar den senaste tiden.
Nu t.ex. så avgörs din kvalitet 'live' vid varje sökning som görs.

Om vi förutsätter att din landningssida och annonstext är något så när relevant, så är CTR den viktigaste parametern som avgör din Quality Score.

Alla dina annonsers/kampanjers CTR påverkar varandra.
Säg att du t.ex. kört kampanjer tidigare till en viss landningssida med en hög CTR.
Om du nu skapar en nu kampanj med exakt samma landningssida så kommer du tillgodogöra dig en hel del pluspoäng i Quality Score p.g.a. att du din historik ser bra ut.
Det är nog inte så många som tänker på att varje enstaka sökords CTR i hela Adworskontot påverkar framtida annonnsers Quality Score.

Det betyder att det inte är direkt bra att ha kampanjer med låg CTR, eftersom det kommer att påverka din Quality Score på kampanjer i framtiden.
Webbot, förlåt men har du några belägg för det här? Vill absolut inte klanka ner på ditt svar, för det var bra och intressant. Men om du har rätt i det du skriver så ska jag genast omstrukturera mitt konto. Har annonser upp till 50% ctr men sen andra annonser under 1% i ctr under samma adwords konto.

Tacksam för svar
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-30, 18:54 #9
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av fenrik
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
På din första fråga: Kvalitetsresultat i AdWords, Är "Jätte bra" standard?
Nej.
På din andra fråga: Hur ser era kvalitetsresultat ut enligt Google?
Jag har plockat bort de ord som inte rankade som "Jättebra" och endast fokuserat på de som rankar "Jättebra.

Google har ju gjort en massa ändringar den senaste tiden.
Nu t.ex. så avgörs din kvalitet 'live' vid varje sökning som görs.

Om vi förutsätter att din landningssida och annonstext är något så när relevant, så är CTR den viktigaste parametern som avgör din Quality Score.

Alla dina annonsers/kampanjers CTR påverkar varandra.
Säg att du t.ex. kört kampanjer tidigare till en viss landningssida med en hög CTR.
Om du nu skapar en nu kampanj med exakt samma landningssida så kommer du tillgodogöra dig en hel del pluspoäng i Quality Score p.g.a. att du din historik ser bra ut.
Det är nog inte så många som tänker på att varje enstaka sökords CTR i hela Adworskontot påverkar framtida annonnsers Quality Score.

Det betyder att det inte är direkt bra att ha kampanjer med låg CTR, eftersom det kommer att påverka din Quality Score på kampanjer i framtiden.
Webbot, förlåt men har du några belägg för det här? Vill absolut inte klanka ner på ditt svar, för det var bra och intressant. Men om du har rätt i det du skriver så ska jag genast omstrukturera mitt konto. Har annonser upp till 50% ctr men sen andra annonser under 1% i ctr under samma adwords konto.

Tacksam för svar
Jag kan tyvärr inte bevisa detta. Så länge vi inte får 100% insyn i Google, så kommer det aldrig finnas konkreta bevis någonting när det gäller placeringar i Adwords eller de organiska resultaten.
Man får helt enkelt testa sig fram själv och se vad som fungerar och inte fungerar.
Testa, testa och sen testar du lite till.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017