FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
God morgon =)
Tänkte höra vad det finns för regler ang domännamn. är sugen på att starta en forum om ett visst fordon. domänen kommer innehålla fordonets modell. etc "aerox.se". Hur reagerar yamaha på det isåfall? Är det olagligt att regga det? :P // Jim |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Inte olagligt i den bemärkelsen att det är straffbart i form av fängelse o.s.v.
Det som händer vid skyddade varumärken och om du använder detta i en varumärkesskyddad varuklass är att de tar namnet ifrån dig. Se absolutvodka.vadduvill t.ex. På prv.se kan du få grundkursen ang. skyddade varumärken på internet. Best of Luck! /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej!
Ja sökte på just den modellen på prv's hemsida, och fan inga resultat. Betyder det att d inte e någon patent på det? Så det enda som kan hända är att dom tar den ifrån mig då? Om ja tex betalat för domänen, så får ja alltså inget tillbaka? snyft : ( // Jim |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Modellen kanske inte är varumärkesskyddad, men firmanamnet. Det spelar ingen roll om du t.ex. reggar absolutvodka1125aa3.se så kommer du att bli av med det om varumärkesinnehavaren så kräver och du använder det i en varumärkesskyddad klass.
Jag tar absolutvodka som exempel eftersom de är ökända för att jaga allt och alla som ens kommer på tanken att använda absolut och vodka i ett domännamn. Så... svaret är nog: bmw525.se är precis lika skyddat som bmw.se. Men en del företag bryr sig inte eller har en liberal syn på det hela så länge det är positiv och professionell reklam. Om jag var som dig skulle jag nog ringa/maila till det aktuella företaget och kolla läget innan jag lägger ner för mycket arbete på en domän som de kanske tar ifrån dig i slutändan. /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har redan beställt domännamnet nu.
Då det inte innehåller företagets namn, utan endast modell så tänkte jag att det inte kunde vara skyddat. Menmen, vi får väll se vad som händer ![]() Tack! // jim |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har för mig att det är tillåtet att ha "konsumentsidor" om produkter. Är inte säker på om det gäller företagsnamnet eller varumärket. Dock får man inte tjäna pengar på sådana sidor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okejj!
Själva ideen är inte att tjäna pengar, Utan att starta ett forum med bla, mek, styling, trimm tips osv. ett forum samtm liten comunity del för just en sorts moped. Vill peugeot vara dumma mot mig så får dom vara det ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||