Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köp av server för databasdrift

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-25, 13:52 #1
Cr0wN Cr0wN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Medlem

Skall köpa in en ny server som skall vara en dedikerad burk enbart för MySQL. Har plockat ihop följande efter massvis med timmar.

http://www.bensinpriser.nu/temp/dellburk.pdf

Skulle nu vilja ha synpunkter på detta. Valde att köra på Xeon 3000 plattformen då jag inte ser riktigt vinsten med 2st Dualcore Xeons. Kollar man på cpu-användning på MySQL på nuvarande server så är ju denna inte speciellt hög.

Just nu kör jag WWW/MySQL på samma burk på en vanlig PC med AMD 3000+, 1gb RAM och budget Promisekort, Raid 1. Och läsning fungerar fint på denna burk men när besökarna hamnar över 400-500 strecket samtidigt på sidan så blir det flaskhalsar och ibland timeouts när jag försöker skriva till MySQL vilket gör att man får t.ex. skicka in inlägget igen.

Så det jag tänkte var med denna Dellburk var att låta den helt enkelt stå för MySQL och låta den gamla burken enbart stå för WWW. Samtidigt tänkte jag att jag skulle trycka in ytterligare 1gb RAM i WWW burken.

Men det jag undrar som sagt är om den Dell-burken kommer fungera bra för MySQL och ifall det kommer att flyta på bra? Jag kommer ju som sagt att köra Raid1 vilket försämrar skrivprestandan. Men detta bör väl vägas upp av raidkontrollern med 256mb cache?
Cr0wN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-25, 15:18 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Det låter som du kör MyISAM-tabeller i MySQL. Visst kommer ett snabbare IO-system ge dig en del prestandaökning, men du bör i första hand åtgärda problemet (dvs. att MyISAM låser hela tabellen vis ändringar). Har du funderat på InnoDB eller kör du det redan t.om?
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-25, 15:21 #3
Medlem

Medlem

Kör med MyISAM ja, har fått för mig att detta skall ge betydligt bättre prestanda? Den största delen är ju läsningar även om en del är skrivningar. Är i ett forum som det ibland uppstår problem när besökarna ligger över 400-500 strecket och det skall skrivas i DB:n.
Oläst 2006-11-25, 16:02 #4
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Kör vidare på MyISAM du, passar bra till den typ av applikation du kör. Det stämmer bra att InnoDB stödjer row-lock men tyvärr så är det ganska stor overhead i samband med detta så skillnaden i slutänden ändå inte är speciellt stor.

MyISAM är anpassat efter att det är 90% läsningar och 10% skrivningar till databasen. Detta stämmer bra överens med ett forum.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-25, 16:30 #5
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Men han säger ju att det är problem med skrivningar och det låter som att det är just därför som han vill uppgradera hårdvaran.

För att göra skrivningarna snabbare kan man banta ner mängden index eftersom det är dom som tar den mesta av all tid att uppdatera vid skrivningar i en simpel MyISAM-tabell.

För att svara på frågan om RAID:en så gissar jag att de där speglade 15k RPM SAS-diskarna kommer gäspa av uttråkning. Kör iostat på nuvarande maskin under högtrafik och kika hur mycket skrivningar som faktisk görs.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-25, 16:50 #6
Medlem

Medlem

Var kan man hitta iostat i windowsversion? Eller liknande program?
Oläst 2006-11-25, 18:03 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Cr0wN@Nov 25 2006, 17:50
Var kan man hitta iostat i windowsversion? Eller liknande program?

Start -> Kör -> perfmon.msc

Klicka på Plus-tecknet

Välj "System" under "Performance Object"
Sedan har du "File Writes (Bytes|Operations) / sec" & "File Read (Bytes|Operations) / sec"
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-25, 18:33 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Jag skulle nog valt dualcore, för dom brukar kosta nästan lika mycket nuförtiden.

Fast tycker priset låter mycket högt, 25.000? För det priset kan man få många modeller av HP servrar i rackformat med dual dualcore Xeon samt raid med hotswap billigare.

Samt låter skumt att du lyckades få sådant dyrt slutpris, tror nästan att du kan få en bättre DELL server billigare.

(Brukar vara så att dom bättre DELL servrarna blir billigare om man ska ha extra saker i dom)
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-25, 18:49 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det kan vara stor skillnad på billig och lite dyrare hårdvara. Kankse kan du börja med att byta raidkortet?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-25, 18:54 #10

Dell har alltid varit dyra på raidkort, normalt ingår det riktiga vettiga raidkort på HP servrarna som standard.

Dell har en förmåga att kunna ta ut 5000-10000 extra för enda få raid eller få det aktiverat samt servern redan är dyr utan.

HP har börjat bli mycket billigare att köpa än av Dell och ändå få bätte saker för samma pris.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017