Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Värde av epostregister

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-18, 08:56 #1
Oddish Oddish är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2006
Nykomling

Jag driver en webbplats med ca. 5000 registrerade medlemmar varav 1000 har valt att ta emot erbjudanden från våra partners. Nu vill en av våra annonsörer skicka en evenemangsinbjudan till dessa och jag har ingen aning om vad som är praxis när det gäller priser. Att skicka ut 1000 epostmeddelanden är ju ingenting värt i sig, men vårt register måste ju rimligtvis vara värt någonting? Vad tycker ni är rimligt att ta betalt för ett utskick till 1000 opt-in adresser?

Vidare undrar jag vad ni säger om att skicka ut denna inbjudan till samtliga 5000 medlemmar. Det är vårt första utskick någonsin och min tanke är att jag högst upp i mailet infogar en tydlig länk där det står någonting i stil med "Klicka här om du inte vill ha erbjudanden från oss i fortsättningen". Bryter vi mot marknadsföringslagen då?

RED: Jag hittade svaret på min andra fråga här:
http://www.epostreklam.konsumentverk...ArticleId=3607
Oddish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 11:31 #2
MarZim MarZim är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Nykomling

Det beror på hur mycket du vet om dina 1000 adresser. Kan du t ex berätta om det är män/kvinnor, vilka intressen de har, hur gamla de är, vart de bor, o.s.v.?

Ju mer du vet om mottagarna desto mer värdefull är varje adress. Att som annonsör få skicka ut till 1 000 personer som precis matchar deras målgrupp är betydligt mer värt än att skicka ut till 1 000 slumpvis utvalda personer...
MarZim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 13:11 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by MarZim@Nov 18 2008, 12:31
Att som annonsör få skicka ut till 1 000 personer som precis matchar deras målgrupp är betydligt mer värt än att skicka ut till 1 000 slumpvis utvalda personer...
Om man bortser från det faktum att många lämnar oriktiga uppgifter när de registrerar sig så kan man nog säga att 70-80 % av mottagarna är rätt målgrupp. Det vore bra att veta ungefär hur mycket det kan vara värt. En hundring? Femhundring? En tusenlapp?
Oddish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 13:44 #4
Nykomling

Nykomling

Utan att veta något mer specifikt är det svårt att säga några summor. T ex kommer utskicket enbart innehålla annonsörens annons? Vad är det för webbplats? Hur engagerade är medlemmarna på webbplatsen? Det är ju en viss skillnad på en webbplats där man enbart registrerar sig för att få tillgång till en viss information en gång och en community där medlemmarna återvänder dagligen...

Men baserat på det jag vet tycker jag att du åtminstone borde kunna ta 1 kr/mottagare.
MarZim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 15:26 #5
claeslund claeslund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
claeslund claeslund är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Jag tycker att du kan ta mer än 1 kr / mottagare.
För det första så ska du ju själv skicka ut mejlet eftersom du verkligen inte vill lämna ut ditt register till någon så att de kan skicka ut erbjudanden igen. Detta tar ju tid i anspråk. Sedan så om det är rätt målgrupp så tycker jag att du kan ta extra betalt.

Jag tycker att du minsta ska ta 2 kr / mottagare.
claeslund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 15:58 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Oddish@Nov 18 2008, 09:56
Jag driver en webbplats med ca. 5000 registrerade medlemmar varav 1000 har valt att ta emot erbjudanden från våra partners. Nu vill en av våra annonsörer skicka en evenemangsinbjudan till dessa och jag har ingen aning om vad som är praxis när det gäller priser. Att skicka ut 1000 epostmeddelanden är ju ingenting värt i sig, men vårt register måste ju rimligtvis vara värt någonting? Vad tycker ni är rimligt att ta betalt för ett utskick till 1000 opt-in adresser?

Vidare undrar jag vad ni säger om att skicka ut denna inbjudan till samtliga 5000 medlemmar. Det är vårt första utskick någonsin och min tanke är att jag högst upp i mailet infogar en tydlig länk där det står någonting i stil med "Klicka här om du inte vill ha erbjudanden från oss i fortsättningen". Bryter vi mot marknadsföringslagen då?

RED: Jag hittade svaret på min andra fråga här:
http://www.epostreklam.konsumentverket.se/...gArticleId=3607
Som det tydligt står angivet i den länk du hade hittat så är det förbjudet att skicka epost-reklam på andra produkter eller tjänster som kommer från andra företag.

Det innebär att värdet på epostadresserna har ett värde för ditt eget företag om du har en "etablerad kundrealtion" men du får aldrig sälja adresserna vidare till andra företag.

http://www.epostreklam.konsumentverket.se/...gArticleId=3607

Det var en mycket intressant läsning, jag undrar vad PAR.se har att säja om detta, det är ju knappast en opt-in databas de har.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017