FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag driver en webbplats med ca. 5000 registrerade medlemmar varav 1000 har valt att ta emot erbjudanden från våra partners. Nu vill en av våra annonsörer skicka en evenemangsinbjudan till dessa och jag har ingen aning om vad som är praxis när det gäller priser. Att skicka ut 1000 epostmeddelanden är ju ingenting värt i sig, men vårt register måste ju rimligtvis vara värt någonting? Vad tycker ni är rimligt att ta betalt för ett utskick till 1000 opt-in adresser?
Vidare undrar jag vad ni säger om att skicka ut denna inbjudan till samtliga 5000 medlemmar. Det är vårt första utskick någonsin och min tanke är att jag högst upp i mailet infogar en tydlig länk där det står någonting i stil med "Klicka här om du inte vill ha erbjudanden från oss i fortsättningen". Bryter vi mot marknadsföringslagen då? RED: Jag hittade svaret på min andra fråga här: http://www.epostreklam.konsumentverk...ArticleId=3607 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det beror på hur mycket du vet om dina 1000 adresser. Kan du t ex berätta om det är män/kvinnor, vilka intressen de har, hur gamla de är, vart de bor, o.s.v.?
Ju mer du vet om mottagarna desto mer värdefull är varje adress. Att som annonsör få skicka ut till 1 000 personer som precis matchar deras målgrupp är betydligt mer värt än att skicka ut till 1 000 slumpvis utvalda personer... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Utan att veta något mer specifikt är det svårt att säga några summor. T ex kommer utskicket enbart innehålla annonsörens annons? Vad är det för webbplats? Hur engagerade är medlemmarna på webbplatsen? Det är ju en viss skillnad på en webbplats där man enbart registrerar sig för att få tillgång till en viss information en gång och en community där medlemmarna återvänder dagligen...
Men baserat på det jag vet tycker jag att du åtminstone borde kunna ta 1 kr/mottagare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker att du kan ta mer än 1 kr / mottagare.
För det första så ska du ju själv skicka ut mejlet eftersom du verkligen inte vill lämna ut ditt register till någon så att de kan skicka ut erbjudanden igen. Detta tar ju tid i anspråk. Sedan så om det är rätt målgrupp så tycker jag att du kan ta extra betalt. Jag tycker att du minsta ska ta 2 kr / mottagare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det innebär att värdet på epostadresserna har ett värde för ditt eget företag om du har en "etablerad kundrealtion" men du får aldrig sälja adresserna vidare till andra företag. http://www.epostreklam.konsumentverket.se/...gArticleId=3607 Det var en mycket intressant läsning, jag undrar vad PAR.se har att säja om detta, det är ju knappast en opt-in databas de har. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|