FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan. Jag har suttit och klurat ut en ide som jag tror att TV eventuellt skulle
vara intresserade av. Det är något som inte kräver mycket pengar ifrån deras sida men som garanterat kommer leda till mycket pengar för dem. I allting ni skriver så får ni utgå ifrån att det är en jävla bra ide som dom troligen vill nappa på ![]() Min fråga är, vad gör jag nu? Om jag tar kontakt med en tv-kanal och berättar om min ide, och dom säger "nej tack" så vill jag inte om 3 veckor se min ide på TV iaf. Men samtidigt så förstår jag det måste vara svårt att, utan någon direkt ekonomi, ta "patent" på en ide? Sekretessavtal elelr dylikt? Sen undrar jag också, vem ska jag vända mig till? Finns det någon bra "titel" på den typ av chef man ska vända sig till? Ofta när man kollar på olika program så kan ju producenterna vara helt vanliga privatpersoner. Ska jag kanske snarare vända mig till någon person med lite stålar och som eventuellt har kontaktar inom tv-branchen? Jag har inte en fetaning om hur jag ska göra. => Det enda jag har en bra ide som jag vill tjäna pengar på. Och angående själva pengabiten.. Om vi säger att jag hittar en tv-kanal som nappar. Vad säger jag då? "öööh,,ok! ni får köpa iden för X kronor!!" eller ska jag säga "Jag vill ha 5% av alla era intäkter under ett år! FATTAR NI?". Snälla hjälp mig ![]() Tack på förhand. MVH, Robert Liljedahl |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Låt dem skriva på ett sekretessavtal innan du berättar..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vill inte försöka sabba för dig, hoppas du kan få igenom det här! Men jag har hört att det är läskigt svårt att få igenom sådana här ideer.
Hur som helst, det jag ville säga var att du borde nog ta hjälp av ett proffs när du skriver sekretessavtalet, om dom nu gillar ideen skulle jag kunna tänka mig att dom gör allt dom kan för att slingra sig ur ditt avtal. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håller med "Hovet" att det antagligen är idé att anlita ett proffs för avtalet.
Sedan kanske det är en idé att försöka kontakta något/några produktionsbolag istället för tv-kanalerna direkt? I alla fall om det rör sig om något typ av underhållningsprogram. De jag direkt kommer att tänka på är Baluba och Strix, de är dock ganska stora aktörer, finns säkert massor med andra produktionsbolag? Stort lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Börja med att maila till [email protected] så kommer du in bland folket
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för svar. Jag ska försöka ta fram ett sekretessavtal, ev. med hjälp av jurist, och sedan
höra av mig till Herr Aschberg ![]() Tack tack och åter tack |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Fick nyss svar ifrån Herr Ashberg där han tackade mig för mitt mail och
skickade vidare det till producenten på STRIX. Markus <nånting>. Jag tycker inte om att varken Robban eller Markus hade sina mail utlagda på Strix hemsida. Tidskrävande att gissa på fö[email protected] ![]() Edit: grammatiken var väldigt alternativ. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Lycka till! |
||