FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!.
Har en fråga angående vad som är bäst när man vill göra en bilddatabas. Altenativ 1. Spara ner bilderna binärt i databasen. Altenativ 2. Spara ner en sökväg till bilderna i databasen och lägga bilderna i en separat mapp på servern. Dra gärna lite för och mot argument! /Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Alt 1 tenderar att bli segt och drygt. Det finns ingen anledning att spara sådant i en databas som inte hör hemma där. Innehållet från en fil hör hemma i en fil anser jag.
Det tar bara onödig plats i db:n och blir dessutom segare att läsa. Det blir liksom kaka på kaka. Du frågar databasen efter innehållet och db:n läser på disk så hur som helst får du ju en läsning. Filen tar större plats då den även ska rymmas i index med mera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
mmm det är klart, men åandra sidan så blir det mycket enklare att ta backup osv om bilderna ligger i databasen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är väl inte så jobbigt/svårt att backupa en mapp med filer?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, det är inte enklare att ta backup på en 10gb stor databasfil jämfört mot en mapp med filer..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag föreslår också att spara filnamn + diverse information i databasen och sedan spara själva bilden som en vanlig fil. Jag ser faktiskt ingen fördel att spara det i en databas. Det använder bara mer prestanda till ingen fördel.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller med grazzy.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
möjligt, har faktiskt bestämt mig för att köra på filer iallafall =).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Se till att inte ha för många bilder i samma mapp utan sprid ut dem i undermappar.
Förutsatt att du har MÅNGA bilder då såklart... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|