FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som rubriken lyder, om ett företag ringer och de är intresserade utav att skapa en webbsida och de ber att vi skickar en person för att de ska få chansen att berätta lite mer ingående om företaget och diskutera priser mm, är det designern/programmerarens jobb att utföra kundbesöket?
Tänkte mer på att det kanske är jobbigt att avbryta sitt jobb för kundbesök, skulle uppskatta lite råd om hur man kan lösa detta. Tänkte även på om man har två eller tre kundbesök någon dag... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hoppas jag förstod det hela rätt.
Ditt företag ska träffa kunden för att diskutera priser och hur upplägget ska se ut? Det räcker igentligen med att skicka designern. Där bestämmer man hur desgingen ska se ut, man ritar upp en mall. Sedan fyller man i form av skrift in vilka funktioner som ska finnas. Sedan kan designern kontakta programmeraren och säga att så och så vill kund ha det. skulle det vara något oklart kan kund och programmerare ha direkt kontakt per mail eller tele. Avbryter man sitt jobb för kundbesök debiterar man kunden för detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Tyvärr kommer jag ej kunna debitera kunden för den tiden, så funkar det här ( jag driver min webbyrå utomlands). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
På ett större företag så brukar det vara en försäljare som sköter det jobbet. I ett mindre företag som brukar det vara någon av delägarna som tar på sig ansvaret för att sälja in företagets tjänster.
I regel kan man väl bara säga att den som är mest lämpad för jobbet bör göra det. Du bör alltså skicka den som trivs bäst med ett sådant uppdrag. Har programmeraren social fobi och ett vokabulär bestående av "nej" och "ja" så kanske du inte bör skicka honom. Men är han utåtriktad och trivs med att sälja så blir det säkert bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Så det blir nog antingen jag eller så får jag anställa en försäljare, det bästa skulle nog vara att hitta en duktig marknadsförare där det ingår i hans uppdrag att besöka kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det vanligaste är att en säljare och en projektledare (som kanske är samma person) träffar kunden. Designer, utvecklare etc kan också vara med om det är lämpligt. Det beror på vilken personal som finns.
Utvecklare brukar vara asociala och designers kan i många fall vara små tomtar som inte alls är lämpliga att ha någon som helst direktkontakt med kunden. Är personerna vettiga (vilket iofs borde vara en grund för anställning) är det en fördel att de får kommunicera med kunden direkt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Allt beror väl på vad du tror att dina anställda mäktar med. Jag vill gärna, som det kontrollfreak jag är, sitta med, om inte annat en kort stund, för att se hur kunden är, vad kunden verkar ha för behov etc.
Mina anställda är självgående så min närvaro är sannolikt inte nödvändig mer än för att jag då också lättare kan vara med i bestämmandet av pris vid lite större projekt (ja, även mindre, jag är ju kontrollfreak som jobbar på att reducera kontrollerandet från min sida). Det är den rollen jag brukar ta, jag fastställer priset, ofta efter förslag från de anställda, och tar sedan tag i inköp om sådant behövs och lämnar produktion till anställda. På det sättet sitter jag med ett litet finger med överallt så jag vet vad som händer i mitt lilla företag, men förhoppningsvis inte så totalt kontrollerande att jag förlamar processerna... Vid möten tar jag alltså med mig den som skall göra jobbet, om det går, dels för att kundne då får träffa den han skall arbeta med sedan och dels för att det går snabbare att sätta in alla i vad som skall göras. Det händer dock att jag träffar kunder ensam och sedan drar jag allt för den som skall utföra jobbet. Det brukar dock vara vanligare att jag tar med den som skall utföra jobbet än att jag inte gör det.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För nykundsförsäljning säljare och projektledare annars bara projektledare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Uppskattar hjälpen, nu har man något att gå på i alla fall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Svaret på frågan beror nog ganska mycket av företagets storlek. Är det inte lönsamt att ha en egen säljare så är det ett tveksamt val. Men å andra sidan så kan man förlora mer på att låta den bäst lämpade inom företaget sköta den biten. Det beror nog helt på den existerande kompetensen inom företaget kontra ekonomisk vinst.
![]() |
Svara |
|
|