Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vems jobb att träffa kunder på en webbyrå?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-25, 23:41 #1
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Som rubriken lyder, om ett företag ringer och de är intresserade utav att skapa en webbsida och de ber att vi skickar en person för att de ska få chansen att berätta lite mer ingående om företaget och diskutera priser mm, är det designern/programmerarens jobb att utföra kundbesöket?

Tänkte mer på att det kanske är jobbigt att avbryta sitt jobb för kundbesök, skulle uppskatta lite råd om hur man kan lösa detta. Tänkte även på om man har två eller tre kundbesök någon dag...
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 23:47 #2
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Hoppas jag förstod det hela rätt.
Ditt företag ska träffa kunden för att diskutera priser och hur upplägget ska se ut?
Det räcker igentligen med att skicka designern.
Där bestämmer man hur desgingen ska se ut, man ritar upp en mall.
Sedan fyller man i form av skrift in vilka funktioner som ska finnas.

Sedan kan designern kontakta programmeraren och säga att så och så vill kund ha det. skulle det vara något oklart kan kund och programmerare ha direkt kontakt per mail eller tele.

Avbryter man sitt jobb för kundbesök debiterar man kunden för detta.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-25, 23:53 #3
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Feb 26 2008, 00:47
Hoppas jag förstod det hela rätt.
Ditt företag ska träffa kunden för att diskutera priser och hur upplägget ska se ut?
Det räcker igentligen med att skicka designern.
Där bestämmer man hur desgingen ska se ut, man ritar upp en mall.
Sedan fyller man i form av skrift in vilka funktioner som ska finnas.
Sedan kan designern kontakta programmeraren och säga att så och så vill kund ha det. skulle det vara något oklart kan kund och programmerare ha direkt kontakt per mail eller tele.
Avbryter man sitt jobb för kundbesök debiterar man kunden för detta.
Sorry, visste sjäv inte hur jag skulle formulera det riktigt tydligt. Det jag mest tänkte på är om det är designerns ansvar att träffa kunden eller ska man anställa en försäljare typ?
Tyvärr kommer jag ej kunna debitera kunden för den tiden, så funkar det här ( jag driver min webbyrå utomlands).
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 00:39 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
På ett större företag så brukar det vara en försäljare som sköter det jobbet. I ett mindre företag som brukar det vara någon av delägarna som tar på sig ansvaret för att sälja in företagets tjänster.

I regel kan man väl bara säga att den som är mest lämpad för jobbet bör göra det. Du bör alltså skicka den som trivs bäst med ett sådant uppdrag. Har programmeraren social fobi och ett vokabulär bestående av "nej" och "ja" så kanske du inte bör skicka honom. Men är han utåtriktad och trivs med att sälja så blir det säkert bra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 00:48 #5
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Citat:
Har programmeraren social fobi och ett vokabulär bestående av "nej" och "ja"
Det stämmer bra det på mina anställda

Så det blir nog antingen jag eller så får jag anställa en försäljare, det bästa skulle nog vara att hitta en duktig marknadsförare där det ingår i hans uppdrag att besöka kunder.
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 08:41 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det vanligaste är att en säljare och en projektledare (som kanske är samma person) träffar kunden. Designer, utvecklare etc kan också vara med om det är lämpligt. Det beror på vilken personal som finns.

Utvecklare brukar vara asociala och designers kan i många fall vara små tomtar som inte alls är lämpliga att ha någon som helst direktkontakt med kunden. Är personerna vettiga (vilket iofs borde vara en grund för anställning) är det en fördel att de får kommunicera med kunden direkt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 08:53 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Allt beror väl på vad du tror att dina anställda mäktar med. Jag vill gärna, som det kontrollfreak jag är, sitta med, om inte annat en kort stund, för att se hur kunden är, vad kunden verkar ha för behov etc.

Mina anställda är självgående så min närvaro är sannolikt inte nödvändig mer än för att jag då också lättare kan vara med i bestämmandet av pris vid lite större projekt (ja, även mindre, jag är ju kontrollfreak som jobbar på att reducera kontrollerandet från min sida). Det är den rollen jag brukar ta, jag fastställer priset, ofta efter förslag från de anställda, och tar sedan tag i inköp om sådant behövs och lämnar produktion till anställda.

På det sättet sitter jag med ett litet finger med överallt så jag vet vad som händer i mitt lilla företag, men förhoppningsvis inte så totalt kontrollerande att jag förlamar processerna...

Vid möten tar jag alltså med mig den som skall göra jobbet, om det går, dels för att kundne då får träffa den han skall arbeta med sedan och dels för att det går snabbare att sätta in alla i vad som skall göras.

Det händer dock att jag träffar kunder ensam och sedan drar jag allt för den som skall utföra jobbet. Det brukar dock vara vanligare att jag tar med den som skall utföra jobbet än att jag inte gör det.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 11:49 #8
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
För nykundsförsäljning säljare och projektledare annars bara projektledare.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 12:32 #9
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 347
Uppskattar hjälpen, nu har man något att gå på i alla fall.
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-28, 12:47 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 26 2008, 09:41
Det vanligaste är att en säljare och en projektledare (som kanske är samma person) träffar kunden. Designer, utvecklare etc kan också vara med om det är lämpligt. Det beror på vilken personal som finns.
Utvecklare brukar vara asociala och designers kan i många fall vara små tomtar som inte alls är lämpliga att ha någon som helst direktkontakt med kunden. Är personerna vettiga (vilket iofs borde vara en grund för anställning) är det en fördel att de får kommunicera med kunden direkt.
Tycker du generaliserar lite väl mycket och kommer med en del fördomsfulla beskrivningar där. Dessutom skulle jag vilja säga att det ligger ganska mycket i termen utvecklare, allt från idésprutande och sammanhållande projektledare till rena programmerare.

Svaret på frågan beror nog ganska mycket av företagets storlek. Är det inte lönsamt att ha en egen säljare så är det ett tveksamt val. Men å andra sidan så kan man förlora mer på att låta den bäst lämpade inom företaget sköta den biten. Det beror nog helt på den existerande kompetensen inom företaget kontra ekonomisk vinst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017