FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag sitter här och funderar på hur man på bästa sätt ska lösa detta. Jag har två domäner som går till samma sida, en IDN domän och en vanlig. säg att jag har domänen ön.se och oen.se. sökmotorerna ska tolka ö som oe har jag förstått. Så en å,ä,ö domän ska vara helt värdelös för sökmotorsoptimering medan en oe adress ska vara mycket bättre. - Då undrar jag vad en oe adress är mycket bättre för? måste jag göra något speciellt med oe adressen för att den ska bli bättre, tolkar sökmotorerna oe som ett ö då användaren söker på t.ex. ön? får jag upp båda mina sidor oen och ön då eller hur fungerar det? - Vilken domän ska jag placera sidan på, ön eller oen? - Måste jag göra något speciellt med den domänerna så att jag inte blir utsparkad från sökmotorerna för att jag har två domäner som pekar mot samma sida? Jag tar gärna emot tips, idéer och förslag på hur man löser detta på bästa sätt.. är nämligen lite intresserad av att köpa en IDN domän och en vanlig domän som i exemplet till ett litet projekt för att lära mig sökmotorsoptimering bättre, dessa domäner är ett namn på vad som ska finnas på sidan. Som ni säkert märker är jag nybörjare på sökmotorsoptimering så tar gärna emot så mycket förslag som möjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
IDN-tecken är lika indexerbara som A-Z
Sökmotorena tolkar [ön] som ön och [on] som on (ö tolkas i brist på matchande IDN-domäner som o, men aldrig som oe) Det spelar ingen roll om om ön pekar på on eller tvärtom om det inte vore för att Microsoft IE ändrat spelreglerna lite för IDN-domäner och trots att du skulle skriva in exempelvis [ön.se] skulle det i adressfältet översättas till [xn--n-0ga.se] (som IDN-domänen egentligen ser ut) och då är det ju roligare att sökmotorregistrera och marknadsföra [on.se] och ha [ön.se] pekad dit. Beträffande IDN-domäner behöver du inte tveka eftersom svenska IDN-domäner registreras fritt hos flera ombud fram till årsskiftet. Men vad IDN-domäner och sökmotorerna beträffar så är dom 100% kompatibla och kommer sannolikt inom ett par år vara mycket vanliga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
okej, jag gick mest på vad jag läst på http://www.seo.se/domaennamn-till-salu.asp, där det stod att å,ä,ö domäner var helt meningslösa att äga för annat än i tryck. Så detta stämmer alltså inte? Jag har själv oftast uppfattat att man skriver ett o istället för ett ö i adress fönstret och inte oe istället för ö så blev lite förvånad över detta. Någon som har en bra förklaring varför seo säljer sånna domäner och säger att de är de bästa om man vill sökmotorsoptimera sin site?
IDN domänen har jag reggat sedan en tid tillbaka då det hela blev gratis ja. Dock har jag upplevt ett problem som kanske någon av er har lösningen på? Det går inte att skicka email till en sån domän. Är det något problem som även ni har upplevt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du läser en sån text - så rekommenderar jag dig att göra som det står:
"Gör t ex en sökning på Google efter ö. Det som är i fetstil är oe. Med andra ord, Google tolkar oe som ett ö (aa=å, ae=ä)." Kontrollera om texten stämmer !?? Mina resultat i Google är då väldigt mycket fetstilade Ö:n (närmare bestämt över 90 miljoner träffar) Det som står i texten kanske stämde när den skrevs, sen ang orsaken till varför det står så, kan bara SEO själva veta, endera är texten bara inte uppdaterad eller så vill dom väl sälja sina domäner.. Oavsett, så fungerar svenska tecken ypperligt i ledande sökmotorer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
mjo jag har testat att söka lite och det verkar som att det fungerar i vissa små fall så antar att det där är en äldre sida som de inte har uppdaterat för att försöka bli av med dem, kollar man när de är registrerade så är de under 2004 så antar att det var så det gick till då.
Men nu åter till två domännamn, ska man skicka in båda domänerna till google? både ön och on? när man skickar in ett IDN namn, ska man då skicka in ön.se eller xn--n-0ga.se som den översätts till? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Google fetstilar inte oe som ö:
http://www.google.se/search?hl=sv&newwindo...ng_en%7Clang_sv Titta översta resultatet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej jag vet, jag har fått det besvarat att google inte gör det längre... de fetstilade domäner med oe men inte med bara o men detta är något de har slutat med. Dock vill jag gärna ha svar på lite tidigare ställda frågor, som problem med att skicka mail till en idn domän och vilken domän man ska indexera och hur.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För att underlätta din sökning så har du den här tråden med ett utmärkt svar från Decibel:
http://www.webmasternetwork.se/f13t17454.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
okej, där fick vi svar på det, tackar
![]() men vad säger google om att indexera flera domäner som går till samma sida? Något som man ska göra om man har en vanlig domän och en IDN domän eller det något man bara ska glömma bort och nöja sig med att indexera en sida? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|