FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
min andra post för dagen. =) Jo, jag har fått erbjudande att ta ett IT-konsultuppdrag som ska gå på mitt bolag. Då detta är mitt första uppdrag så har jag lite dåliga rutiner än så länge. Det jag saknar är ett vettigt juridiskt avtal som jag och kunden ska skriva på? Finns det någon branschorganisation eller annan part som tillhandahåller standardavtal för IT-konsulting? Sedan undrar jag om någon har något tips på bra ansvarsförsäkring som en IT-konsult kan använda sig av? Tack återigen på förhand Bassam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De flesta vanliga företagsförsäkringar innehåller en ansvarsförsäkring, så hör med ditt försäkringsbolag så kanske de har något förslag.
Det finns en branschorganisation som tillhandahåller den här typen av avtal men jag kan inte komma på vad den heter. Kanske någon annan på WN vet?
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När ni ska komma överens om projektets omfattning, rita gärna upp förslaget då. Så många sidor som möjligt. Förklara att det är det här som gäller, förklara hur det är tänkt att fungera. Ser dom något som fattas, så skissa upp det också. Det som finns på skiss är det som ska göras. Annars är det lätt att dom kommer med grejer i efterhand, och det är lättare att referera till skisserna än till luddiga anteckningar.
Kom också överens om ett fast pris, för att uppdragsgivaren ska känna sig trygg. Är du effektiv kan du också profitera på detta. Se till att berätta att du bygger på vanliga standarder (.NET, PHP, Java vad du nu använder) och att kunden inte på något sätt binder upp sig till dig. Detta är en förtroendefråga och kommer troligtvis att hålla kunden kvar hos dig vid framtida uppdateringar. Bara några små tips. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kom ihåg att specen är för både dig och kunden och är väldigt viktig för att tydliggöra exakt vad som ska levereras och när. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Resten håller jag absolut med om, det kan vara mycket annat runt omkring, allt ska framgå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
och tack för alla svaren. Har tittat på ITföretagarna, avtal90 och deras andra standardavtal. Det ser väldigt intressant ut. Angående tipsen att specificera vad som ska göras så tackar jag även för dessa. Nu kommer jag dock inte bygga någonting själv, utan kommer arbeta med deras automatiserade testfall. Ska jag försöka få arbetsuppgifterna och deras förväntningar på mig specificerade i avtalet? Är det någon som känner till någon bra ansvarsförsäkring? Är dessvärre inte så intresserad av en hel företagsförsäkring, då mitt företag varken har någon större egendom (förutom en server) eller anställda =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har inte sett en färdig ansvarsförsäkring som så utan de görs upp utifrån ens verksamhet. De kan kosta allt från tusenlappen om året till hur mycket som helst i princip. Allt beror på vilket skydd du vill ha och hur det ska vara utformat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tack återigen för alla svaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Avtal90 är mer öämpat för större företag och företag som levererar större fastprisprojekt eller där hårdvara ingår. Jag rekommenderar inte det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|