FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur gör man för att hitta ett bra domännamn? Jag har en affärsidé men det är ju så ont om domännamn.
Har ni några tips hur man gör? Finns det t ex sidor som där man skriver in ett ord och sedan får man exempel på lediga domäner med det ordet i? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
VIP
|
Acceptera att bra namn kostar pengar.
Eller välj ett dåligt namn, det finns ju alltid något alternativ ändå.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
www.NameBoy.com är en bra tjänst för att hitta bra namn på engleska, man fyller i två ord och tjänsten försöker hitta liknande ord/synonymer och kombinerar dem på olika sätt.
Notera att vissa namn som NameBoy påstår är lediga, inte är det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är svårt om inte omöjligt att hitta bra och ledigt domännamn som innehåller engelska/svenska ord i dagsläget. Satsa istället på att bygga upp ett varumärke runt ett "påhittat ord" såsom Flickr, Google eller youtube gjorde.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett annat alternativ är att kolla upp ord på latin, eller en variant av latinska ord. Många är lediga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Håller med Adam här, har man inte en stor budget eller är helt beroende av att snabbt få bra ranking på vissa sökord så är ett varumärke både bäst och billigast.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Dappit.com - är ju också ett påhittat namn, på sätt och vis.
Vad du kan göra är att fråga närmaste (sådanna som inte är IT-hitech så att de inte stjäl din idé) om vad de tror att en sådan tjänst kan heta. De ger dig förslag och du kombinerar dessa till ett påhittat ord.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ponera att din verksamhet har fyra delar, ta begynnelsebokstaven i varje verksamhet och lägg ihop och vips(!), så har du fått dig en akronym. När du har ingredienserna, blanda om dem tills du får ett ord du tycker låter bra, som är synonymt med din verksamhet och som du vill testa på dina nära och kära innan du beslutar dig för något.
Alltså, utgå från din verksamhet och de ord samt funderingar som dykt upp under skapandet av företagets namn. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|