FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi antar att man sitter på en, till synes framgångsrik, idé om en internationell nedladdningstjänst,
hur bör man gå tillväga då? Vi antar att det handlar om musikneddladdning /pay to download. (Ok, jag vet att denna idé är redan verklighet, men som sa, det är ett exempel!) - kontakta en stor internationell aktör i samma business för samarbete KONTRA starta upp själv? (En stor aktör kan lansera idén/tjänsten snabbt, har resurser, mindre konkurrenter som poppar upp efteråt får det svårare...samt det krävs ingen kapitalsatsning från min sida......men hur kan man få de att bli intresserade utan att avslöja alltför mycket? - Starta upp i Sverige för att sedan lansera utomlands, KONTRA lansera worldwide direkt? - sikta på att bli uppköpt KONTRA hålla ut för att se hur långt mankan komma? Generellt - hur skydda idén då man letar efter kompanjon/finansiär? - Vilka kanaler finns för internationell genombrott? - om man vill starta upp själv....hur knyta en duktig programmerare (nyckeltjänst) till projektet, som delägare eller som konsult? Delägare är billigare att starta upp men en konsult blir billigare ilängden? - Visst är det bättre att vara två i företaget (ist. för att vara ensam) för att kunna bolla idéer, tveckling, lösa problem etc....eller tre är ännu bättre? - om man inte råkar prata engelska på köpet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En stor aktör inom samma område har ofta lagt ner en hel del pengar i egna system/marknadsinsatser och vill gärna behålla de intjänade pengarna själva. Är det så att man har en väldigt competitive egde genom teknik/patent/målgrupp så kan man bli föremål för samarbete/uppköp eller dylikt. Men då främst om man har en redan etablerad tjänst/teknik. Rena ideer är det inte så stort slagsmål om.
Att starta eget tar tid, tid, tid och en hel del pengar. Samarbete med någon kan vara en lösning men i vissa fall kan det bli väldigt lång hakor när partner inte varit intresserad längre eller till och med kastat ut sina tidigare blodsbröder rakt av. en delägare gifter du dej med, det måste bara hålla och ni måste vara stenhårt fokuserade. Om det spricker så sabbar ni inte bara för er själva utan för ev anställda och partners. Affärsänglen är ett mytiskt väsen som en del säger sig ha mött. Det rör sig oftast om en äldre gentleman med några miljoner i madrassen samt en obetvinlgig vilja att visa vad man duger till som företagsledare/ägare. De kan gå in och hjälpa till, kanske till och med mer än vad man hoppats på. Oftast har de här grabbarna en lång och givande karriär bakom sig som hastigt tagit slut och nu har de tröttnat på att spela golf och vill känna att de är med i leken igen. Skydda teknik gör man genom patent OCH bra juridik när det gäller, speciellt internationellt. Skydda ideer går inte juridiskt men man kan vara bäst och först och på det viset hålla plagiatörerna bakom sig. vänta på uppköp? tja, de som kan tänkas köpa upp har ofta gott om tid att vänta och se ett litet förteag tyna bort och bli billigare. De riktigt stora uppköpen och pengarna kommer när det är framgångsrika företag med stor kundbas som blir till salu, skype och youtube t ex. Omsätt det till svensk nivå och inse att du måste vara expansiv som fan för att attrahera uppköpare. Björns bostadsbytare t ex, hade funnits i många år och var väldigt etablerad innan aftonbladet slog till. Worldwide= USA och har man en bra grej som är riktigt djävla bra ska man nog börja där, istället för att harva i leran här hemma och vänta på att någon annan sopar hem marknaden i USA. Pratar man inte engelska (bra) så blir det nog svårt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för dina värdefulla synpunkter!
Finns det några här på WN som har nått internationell framgång? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I den här tråden nämns några av de mer framgångsrika WN-medlemmarna.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|