Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anmäla sida till Google

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-26, 12:18 #1
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Flitig postare

Jag hittar ingen information om hur man anmäler en sida (domän) till Google.

En kund till mig hade en .nu-domän tidigare. Vi gick över till .se-domän och allt var bra...

Tills nu, när ett annat företag reggat .nu-dommänen och drar trafik som egentligen skulle komma till oss (min kund). Detta är ett vanligt knep och företaget lurar alla.

Dom lurar Google vars sökresultat inte finns representerat på hemsidan.
Dom lurar internetanvändarna med texer som sen inte finns.
Dom lurar mig som kodare och min kund vars namn och produkter finns listade i sammanhang som inte alls har med företaget att göra.

Jag kan i sammanhanget säga att jag har inget mot att folk gör hemsidor som har med min kund att göra. Det finns minst en sådan sida och jag är enbart positiv till det. Den drar mycket trafik, det vet jag.

Men att däremot med diverse fuskmetoder lura till sig trafik från sökmotorn är ju rena bedrägeriet! Ingengörerna på Google borde vidareutveckla sitt sökverktyg (crawler) att inte indexera dessa webbplatser. Det borde inte vara så svårt!!

Var anmäler jag illasinnade webbplatser???
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 12:23 #2
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Er kund skulle behållt .NU-domänen.

Citat:
Dom lurar Google vars sökresultat inte finns representerat på hemsidan.
Vad är det för text som finns på den illasinnade sidan?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 12:24 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Google är ingen varumärkespolis, Google indexerar innehållet på webben och publicerar det för dom som söker.

För övrigt förstår jag inte varför din kund släppte .nu domänen om det var så mycket trafik, låter som om han får skylla sig själv.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 12:42 #4
Flitig postare

Flitig postare

Jag uttrycker mig dumt kanske, men poängen är att det resultatet man får efter en sökning inte finns representerat på hemsidan. Där finns bara massa annonser och sidan är i stort sett tom...

Det spelar ingen roll vilket företag det handlar om för just min del. Det finns många sånna här hemsidor. Dom lurar ju inte bara besökarna utan även Google vars resultat efter en sökning inte överrensstämmer med innehållet på sidan som man klickar på! (Alltså, vars innehåll man tror är indexerat av Google.)
Oläst 2006-10-26, 12:46 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Eclipse - Jag fattar inte hur du tänker..jag det är väl klart att om din kund inarbetat ett domännamn och sen får för sig att domänen är fel att ha kvar, så finns det inlänkar och historia kopplad till domänen. Det är alltså ett aktivt val av dig/din kund att avstå från det domännamnet och ev. trafik.

Att sedan domänköparen som ser värde i dessa inlänkar och ev. trafik ska anmälas eller kritiseras tycker jag är fel. Precis på samma sätt som dumsnålhet var orsaken till "försäkringskassan.se-historien". Tänker man bara konsekvent om vad som händer INNAN man tar dumma beslut så uppstår inte dessa problem...eller så tar man smällen - det lönar sig inte att tjura och vara efterklok.

No offense men det är så jag ser det. använda domäner har alltid ett speciellt värde för vissa..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 12:47 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by robertsson@Oct 26 2006, 12:24
... Google indexerar innehållet på webben och publicerar det för dom som söker.
Det är så det är tänkt att det ska fungera...

Dessa webbplatser presenterar material för sökmotorn som sen inte finns på hemsidan för vanliga besökare utan där visas enbar annonser. (Porrannonser)

Förklara för mig, på vilket sätt är detta bra för Google att indexera dessa hemsidor för att generera felaktiga och vilseledande resultatsidor?
Oläst 2006-10-26, 12:51 #7
Flitig postare

Flitig postare

Vi pratar om två olika saker. Det ena är att ta en domän och peka den till befintlig (och oseriös??) verksamhet.

Det andra är att ha en domän och presentera en viss typ av information till sökmotorn och en annan typ av information till besökarna.

Hade en person, ett företag eller vad som helst tagit denna domänen och gjort den till "sin grej", då hade det varit helt okej för min del.

Men nu kan man söka på sökord som inte fanns tidigare och komma till denna domänen! Ett lyckat SEO trick, för all del... men "what's in it for me??" (Det vill säja Google som indexerar och presenterar dessa sidor med material som inte finns.)
Oläst 2006-10-26, 12:58 #8
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Du glömmer kärnan till varför Google av alla bryr sig så lite som möjligt kring detta - dom äger Oingo.com som är motorn i 90% av alla världens annons/parkeringsprogram.

Men det jag menar och anser är att 1. Ni (kunden) väljer bort att spara sin domän 2. Domänen blir registreringsbar för en eftermarknad 3. Domänen köps av en ny ägare som är fri att göra vad han så önskar med domänen och den historik och de länkar som finns kopplad till det. 4. Det släpps flera hundratusen domäner fria varje dag och tro att Google har intresse i att "nolla" dem direkt när de släpps tror åtminstone jag är att hoppas alldeles för mycket.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 12:59 #9
Flitig postare

Flitig postare

Dessutom!! Det är ju Google som i längden förlorar mest på den här typen av verksamhet!!

Googles varumärke är starkt på grund av att dom levererar så bra sökresultat. Men om dom inxederar dessa illasinnade domäner, då stämmer ju sökresultatet inte med innehållet på hemsidan. Besökaren tycker att Google är en kass sökmotor för materialet man söker efter finns ju inte!

Alla förlorar på denna typen av verksamhet, även ni i detta forumet. Ni söker... och kommer till helt konstiga sidor.

De enda som vinner på denna verksamheten är de personerna som sitter och manipulerar sökresultatet och får trafik från folk som egentligen letar efter nåt annat!

Ni försvarar detta tillvägagångssätt...!! Det är intressant, verkligen!

Det kanske är nån här på forumet som norpat och manipulerat dommännamnet!! :-)
Oläst 2006-10-26, 13:01 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Oct 26 2006, 12:58
Du glömmer kärnan till varför Google av alla bryr sig så lite som möjligt kring detta - dom äger Oingo.com som är motorn i 90% av alla världens annons/parkeringsprogram.
Men det jag menar och anser är att 1. Ni (kunden) väljer bort att spara sin domän 2. Domänen blir registreringsbar för en eftermarknad 3. Domänen köps av en ny ägare som är fri att göra vad han så önskar med domänen och den historik och de länkar som finns kopplad till det. 4. Det släpps flera hundratusen domäner fria varje dag och tro att Google har intresse i att nolla dem direkt när de släpps tror åtminstone jag är att hoppas alldeles för mycket.

Det är ju bra för konkurransen att Google skiter i sökresultatet!!

Heja Microsoft!!!!!!!!!!!!!!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017