FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har precis skickat ut en offert via mail till en kund idag. Nu när e-post är ett så vedertaget verktyg så funderar jag på om man kan få det till att en offert som har accepterats via e-post räknas som undertecknad? Eller måste jag posta ett exemplar som kunden skriver på och returnerar till mig för att jag ska ha något juridiskt bindande dokument?
Mvh Shootking |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bra fråga ShootKing, hade tänkt fråga ungefär samma sak bara det att företaget jag jobbar för kommer skicka avtal per e-post också men lär ju vara samma sak där...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Gissningsvis saknas formkrav för den typ av avtal ni ämnar ingå (finns relativt få undantag i svensk rätt; det mest klassiska exemplet utgör fastighetsköp) varför ett godkännande per e-post räcker gott, även om problem kan uppstå i bevishänseende.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Där jag jobbar så skickar vi offerter dels via epost och dels med vanligt post.
Epost är snabbare än vanligt post. Vanlig post använder vi som komplement till stora och komplicerade offerter så det skall skickas med en del annat som ritningar, material, prover etc. När kunden sen vill lägga order så refererar dem till offertnumret. Räcker gott och väl. Offerter har också en giltigshetstid normalt på mellan 1-3 månader beroende på produkt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Japp, så länge man märker varje offert med unika ID-nummer så be kunden lägga sin beställning och märka denna med någonting i stil med "I enlighet med offert;123web".
Giltighetstiden kan du själv ange i offerten... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|