FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har haft en länkstruktur som varit .../index.php?page=kategori&sub_page=undersida men för en tid sedan så skrev jag om den med mod rewrite till .../kategori/undersida
Det funkar jättebra på själva sidan men problemet är att google inte verkar indexera de nya url:ern. På google så kommer fortfarande (bara) den gamla länktypen upp trots att jag vet att google varit inne på sidan ett flertal gånger (och uppdaterat sin cache mm) på sidorna sen omskrivningen. Måste jag göra nått annat också? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
En sådan process kan ta ett halvår eller mer. Allt beror på hur populär domänen i fråga är.
Om den gamla länkstrukturen funkar fortfarande kan du påskynda genom att lägga en status 301 permanently moved från den gamla till den nya adressen.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
oj ett halvår det låter jobbigt länge
![]() Jo de gamla länkarna fungerar ju fortfarande, hur lägger jag enklast en 301:a då? Gör man det också i .htaccess filen eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har du gjort permanent redirect från de gamla URL:erna till de nya? SEO har jag dålig koll på men en teori är att G skiter i de nya URL:erna för att den tycker att det är duplicerat innehåll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej tyvärr så har jag inte fått till det med redirectsen. Jag försökte idag med
RewriteRule ^index\.php\?page=formulas&sub_formula=main$ formelsamling/index [R=301,L] osv för alla urler. Men det fungerar inte. Tydligen eftersom man inte kan matcha med query strängen alls vid mod_rewrite utan man är tvungen att använda RewriteCond och det fick jag inte heller till ![]() Tittade även lite på Redirect permanent Men då verkar det ju som att villkoret ska vara en lokal mapp/fil och det fungerar ju inte heller i mitt fall då det är index.php som hanterar alla url:er. Nån som har någon bra lösning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan ju lägga en redirect på de gamla php.sidorna såhär:
<?php Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" ); Header( "Location: http://www.målurlen" ); ?> Åhå, läste inte det där ritkgit... Jo du kan använda ovanstående om du har ett bra sätt att identifiera de gamla sidorna. Då genererar du bara ovanstående kod och ändrar urlen dynamiskt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
hmm, ok.
Ja egentligen har jag ingen möjlighet att kolla om det är den nya url:en eller den gamla som anropas eftersom de nya skrivs om av apache innan de kommer till mina script till exakt samma sorts url som jag anropade direkt med innan. Men det är klart, jag kanske kan ändra de rewrite rules som jag har nu till att inropa index2.php?page... och göra den filen till en exakt kopia av index.php och sen i index.php så redirectar jag alla anrop till respektive "snygg url". Ska testa detta när jag kommer hem ikväll men det borde ju fungera ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag skall precis dunka in vår release 3 där vi har mod rewrite. Räcker det inte bara att updatera sitemapen hos google (google sitemaps)?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag uppdaterade iaf sitemapen hos google men det hjälpte inte.
Nu på lunchen så har jag iaf fixat så att index.php redirectar till de snygga urlerna som rewritas till index2.php?... urler. Det verkar fungera, nu är det bara att vänta tills google uppdaterar länkarna då. Tack för alla svar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||