FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena , börjar väll med att säga hur nöjd jag blev att hitta detta forum. Detta blir mitt första post men absolut inte det sista.
Två grejor jag har funderat på rätt länge. 1. I min html-kod andvänder jag ... <tr> <td class=menu onmouseover="this.style.backgroundColor='#555555'" onclick="location.href='main.htm'" onmouseout="this.style.backgroundColor='#303030'"> Main </td> </tr> för att skapa knapp. Men hur och var lägger jag in target om jag vill få den txt att öppnas i en frame eller som ett nytt fönster "_blank" 2. Jag har nyligen börjat experimentera med java-script och gick in i väggen direkt. Jag har kunskaper i C , Java och VB men kunde ändå inte få en enkel If-sats att fungera. [KNAPPEN] <form onSubmit="password(this.textfield.value); return false"> <input type="password" name="textfield" maxlength="10"> <input type="button" name="Button" value=" ENTER" onClick="password(textfield.value)"> </form> [KODEN] <script language="JavaScript"> <!-- function password(field) { var thepassword=field.toLowerCase(); window.location.href= thepassword+'.html'; } //--> </script> Känns troligen igen av dom flesta. Enklaste sortens lösenordsskydd. Vad jag vill är alltså att skriva om i koden "lägga in en if-sats". Som ska godkänna vissa ord och då öppna en sida. Och av alla andra öppna ett annat. Dvs borde vara enkelt men ändå ![]() (Eftersom jag kryptar hela paketet när jag lägger upp så kan jag alltså ha det såhär ... om någon undrade) Jag provade med typ: [KODEN] <script language="JavaScript"> <!-- function password(field) { var thepassword=field.toLowerCase(); IF (thepassword=="pelle"||"kalle"||"olle") window.location.href='sida1.html'; ELSE window.location.href='sida2.html'; } //--> </script> Borde vara i närheten va ? .. hoppas ni knäcker det åt mig. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
|
|