FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
starade sidan hobbyneger . se i seo-tävlingen. och jag vet att folk kanske missuppfattar det hela. men jag menar inget illa med den. själv tycker jag den är lustig då jag, och många andra har uppfattningen om att man säger ordet till någon som solar solarium väldigt mycket. men frågan är om jag kan råka illa ut juridiskt sett? kan folk anmäla mig pga namnet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Neger och negress är benämningar på människor (av manligt respektive kvinnligt kön) med mörk hudfärg, och typiskt afrikanskt utseende. Ordet kommer ursprungligen från spanskans "negro" som betyder svart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo. Det vet jag. Men finns det någon risk att jag kommer hamna i trubbel? Det känns inte värt det om vi säger så. För jag är inte ute att provocera någon så att säga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja olagligt är det knappast utan det beror på vad du skriver på sidan för övrigt.
Däremot är det olämpligt. Ordet används inte i det officiella språkbruket och många som ordet berör uppfattar det som kränkande att det används. Så visst kan du använda det men jag tror att du kommer få vissa problem med länkbyte. Jag som inte är berörd av ordet skulle aldrig lägga upp en länk till ett sådant domännamn och du kan räkna med att andra kommer tänka på samma sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Att säga eller skriva neger är inte olagligt. Det är däremot olagligt om någon hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp, ras, hudfärg eller sexuell läggning osv.
Men frågan är om det är som hubbert säger, ifall många kommer att våga/vilja länka till dig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag inte är fel på den så har alla de ärenden om "neger" i skriftlig och talform utan någon främlingsfientlig baktanke laggts ner. Detta eftersom personerna som anmält inte hävdat att de känner sig kränkta, vilket krävs.
Däremot vill DO börja bötfälla upp till 100.000kr för att endast skriva t.ex. negerboll så jag hade nog tänkt två gånger om det inte finns ett bättre domännamn. Samtidigt kommer du ju garanterat få gratisreklam i Aftonbladet =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Danski: DO?
Hm. Svårt val... Förutom eventuellt svårare att få till länkbyten och att det kan bli en del negativa kommentarer så begår jag inget som jag kan "åka dit" för? Då kommer man ju till det här istället. All publicitet är bra publicitet? Dvs sidan löper ju ganska stor risk att bli omskriver lite här och var på internet.. ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
DiskrimineringsOmbudsmannen (DO), sorry =)
Edit: Lite kuriosa från http://sydsvenskan.se/sverige/article58096.ece Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jovisst j0han det har du rätt att du kan chansa på lite extra publicitet om du nu tycker det är trevligt att få det i ett sådant här ämne.
Arbetar man sedan inte så mycket med kundrelationer och skapa ett gott ryckte för sig själv och så där gör det ju inte så mycket att få den typen av uppmärksamhet. Fast hur skall du få dem att länka till sidan med tävlingens nyckelord? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Hehe. Huvudsaken är att jag inte kan åka dit. Sen får jag ta en funderar på vad det innebär att få lite negativa skriverier. Och jag har inte några speciella kundrelationer då jag jobbar som elektriker och lär knappast presentera mig som ägaren av den sidan.
![]() Sen har jag ju inte fått så mycket dåligt. Det är hittills bara en som anmärkt på ordet. Sen ha ja fått lite kommentarer om ordet att det är ett roligt uttryck på det som jag beskreev tidigare. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|