Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söker en bra och billig bärbar dator

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-26, 21:41 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
Min tjej håller för fullt på att plugga på högskolan och hon är i behov av en dator. Hon känner själv att hon behöver ha en främst till skolarbeten så hon är inte så kräsen vad gäller kraften i datorn, men ändå få så mycket valuta för pengarna som möjligt.

Kravet på datorn är att den får kosta max 6500 kr och då har vi kollat framför allt på
dessa datorer som ligger i ungefär samma prisklass mellan 5500 och 6000 enligt www.prisjakt.se

Acer Aspire 3613WLMi
HP Compaq NX6125 PY420ET

Är någon av dessa något att satsa på, isåfall vilken? För/nackdelar? Eller finns det
rent av någon annan som är bättre i samma prisklass? Skulle mer än gärna vilja ha en sk blank skärm. Det står ofta om "Crystal Bright" och "Crystal View" i datorsammanhand, någon som vet vad som menas med detta?

Tacksam för svar så snart som möjligt!
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 11:34 #2
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Tillverkarna har olika namn på de blanka skärmarna.. exempelvis TrueLife (Dell), CrystalBrite (Acer), X-brite (Sony), BrighTView (HP), CrystalView (Fujitsu Siemens) och Glossy (Apple). Tekniken är dock densamma.

Skulle jag köpa en billig laptop skulle jag nog välja HP framför Acer, fast jag vet inte om jag har nån hållbar motivering till det egentligen. De två datorerna du nämner verkar vara ganska likvärdiga och duger nog tilll det mesta en "vanlig" användare kan tänkas göra. Vassa spel går förstås bort.
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-27, 15:18 #3
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
etanders etanders är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Vet inte riktigt vad som menas med "blank skärm", men köpte en HP nx6310 ganska nyligen och är helt nöjd. Hade inga avancerade krav på den, men tycker att man fick ganska mycket för pengarna. Kostar 5895 på www.inet.se
etanders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017