Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Design för webben

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-23, 11:39 #1
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Min (snart) anställde har mycket goda kunskaper inom design och grafik och är oerhört duktig på att till exempel skapa tryckprodukter. Men jag skulle ha ännu mer användning för honom om han kunde skapa design och grafik för webben. Han är van vid att arbeta i InDesign och Illustrator till exempel, så nu är min fråga:

Vilken programvara är en logisk fortsättning på till exempel InDesign när man vill designa för webben istället för papperet?

Tack för hjälpen!

David
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-23, 12:22 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Photoshop för normal grafik och mockups... illustrator för loggor och vektor.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-23, 12:43 #3
Jonas I Jonas I är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Jonas I Jonas I är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Håller med Björn där. Jag använder i princip enbart Photoshop för webbskisser.
Jonas I är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-23, 13:13 #4
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Kan bara hålla med tidigare kommentarer. Föredrar Photoshop och Illustrator.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 09:03 #5
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Okej, photoshop är naturligtvis säkert bra för att göra skisser och så vidare. Men vad jag söker är någon programvara där han kan skapa websidor, dvs innehåll och CSS och vad det kan vara, på ungefär samma sätt som han skapar pulikationer för tryck i InDesign.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 09:41 #6
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Dreamweaver kanske.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 09:56 #7
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
henning henning är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 172
Citat:
Originally posted by David@Aug 24 2006, 09:03
Okej, photoshop är naturligtvis säkert bra för att göra skisser och så vidare. Men vad jag söker är någon programvara där han kan skapa websidor, dvs innehåll och CSS och vad det kan vara, på ungefär samma sätt som han skapar pulikationer för tryck i InDesign.
Nu vill jag ju inte låta dryg eller nåt, men om han inte har kunskaperna själv om vilket program man skall använda för att göra webbsidor så borde du nog skicka honom på kurs innan du börjar handla programvaror. Det är milsvida skillnader mellan att göra design/layout i Illustrator och inDesign för tryck och att utveckla webbsidor. Visserligen kan man ta genvägar med att t.ex använda Dreamweaver men jag anser att detta aldrig blir bra om man inte har någon aning om vad som händer i bakgrunden.

/H.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 09:58 #8
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by David@Aug 24 2006, 09:03
Okej, photoshop är naturligtvis säkert bra för att göra skisser och så vidare. Men vad jag söker är någon programvara där han kan skapa websidor, dvs innehåll och CSS och vad det kan vara, på ungefär samma sätt som han skapar pulikationer för tryck i InDesign.
En designer, en renodlad designer, skall inte koda. Då skall du lägga vantarna på en gränssnittsutvecklare istället.

Klart du kan sätta honom med Dreamweaver, eller GoLive men inga program kommer lära honom best practices, användbarhet och tillgänglighet. Programmen utbildar honom heller inte i browser-buggar eller kodoptimering (även om de kan försöka).

Bättre är att sätta din lilla designer på två veckors självutbildande kurs att överföra sina designprinciper till webben (om han nu är en tvättäkta tryckdesigner). Och medan du ändå är igång, bekanta honom med W3Schools.com och Alistapart.com (när han kommer upp sig). HTML är inget språk för raketforskare, CSS är ett gissel på lite högre nivåer, men grunderna är lätta. Så mitt tips i så fall blir, om tanken är att han skall skapa en webbplats som går att använda, att låta honom lära sig det riktigt. Om inte så bör du anlita någon utomstående för webbplatsen.

Nu överdriver jag i o f en aning, därför att risken är att en entreprenör inte skulle göra mycket bättre ifrån sig. IT-branschen i Sverige är fortfarande ung, jag själv arbetar inom byggbranschen och brukar dra liknelser mellan att bygga en webbplats och bygga ett hus. Man anlitar inte en målare för att bygga ett hus, t ex. Han kanske kan hammra, men det behöver inte betyda att han gör ett bra jobb som snickare (har fullt med fler sådana metaforer för övrigt). Kan du acceptera det så sätt han framför GoLive eller med Dreamweaver.

Uppdatering
Låter inlägget stå kvar, men hennng hann visst före. Så mitt inlägg får ses som att jag håller med om hans åsikter .
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 10:55 #9
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Det verkar tyvärr inte riktigt som att ni förstår. Min kollega är designer, jag är programmerare. Jag vill att hans output skall vara en design som jag kan plugga in funktionaliteten i. Han är bra på det artistiska, jag det bakomliggande.

Det är inte alls "milsvida skillnader" mellan design i InDesign och design för webben. Det visas bara för läsaren på olika sätt. Det måste rimligtvis finnas något vettigt redskap för att göra design för webben på samma sätt som InDesign är bra för det tryckta.

Jag har inte sagt ett ord om funktionalitet, jag har bara frågat om design.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 11:58 #10
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by David@Aug 24 2006, 10:55
Det verkar tyvärr inte riktigt som att ni förstår. Min kollega är designer, jag är programmerare. Jag vill att hans output skall vara en design som jag kan plugga in funktionaliteten i. Han är bra på det artistiska, jag det bakomliggande.

Det är inte alls "milsvida skillnader" mellan design i InDesign och design för webben. Det visas bara för läsaren på olika sätt. Det måste rimligtvis finnas något vettigt redskap för att göra design för webben på samma sätt som InDesign är bra för det tryckta.

Jag har inte sagt ett ord om funktionalitet, jag har bara frågat om design.
Lite svårt att läsa mellan raderna på två rader, så är det så konstigt att vi inte förstår?

Det är milsvida skillnader mellan design för tryck och design för webb. Ta bara en så enkel sak som typografi. Tryckarna har en flod av typsnitt. För webben har man en handfull att välja mellan. Att det sedan är god praxis, och god typografi, att välja teckensnitt som inte ligger för närvarandra (ej två teckensnitt från samma family, på samma sida) gör det inte lättare.

I tryck har man också ett "grid", rutnät. Det fungerar på webben också, men bryter i princip helt så fort man blandar in en flexibel eller flytande bredd (då får man tillämpa andra designprinciper). Det är en viss skillnad på tryck-, desktop- eller onscreen- mot webbdesign. Kanske inte milsvida, men stora nog.

Hur som helst om det är så att han skall göra mock-ups, så kan man exportera med "slices". Fireworks är väldigt händigt för detta också. Dreamweaver har ett WYSIWYG-läge som fungerar utmärkt. GoLive är ju en (renodlad) Adobe produkt, och bör också gå att använda. Men räkna med att få städa kod (förutsatt att klient-koden är viktig). Mycket närmare än DW eller GoLive tror jag inte ni kommer.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017